Building capacity of African Universities to train proactive graduates through partnerships: The case of RUFORUM and Carnegie

Abstract: 
Africa is currently last in all the knowledge economy indicators yet growth and development in a globalized world are driven by a knowledge economy. Although Africa demonstrated strong economic performance during the last decade, with at least 4.5% GDP growth, extreme poverty has grown with number of poor increasing dramatically over the past 15 years. With only 20% of academic staff having PhDs in public higher education institutions in Africa, universities face difficulties in serving local needs and responding to the market demand in order to reduce poverty. Accordingly, universities need to harness higher education partnerships so as to address the current inadequacy for higher education systems in Africa and help universities provide quality training, particularly at graduate (Masters and Doctoral) level and to harness regional, continental and global lessons and experiences. The Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM), a network of 60 universities in 25 African countries, has partnered with Carnegie Corporation of New York in a bid to strengthen the capacity for graduate training in African universities. Under this partnership Carnegie has provided two grants (the first $997,900 and the second $1,505,400) to support training of PhD students in selected regional PhD programmes in Africa. To date, 114 scholarships have been awarded, and already 29 students have completed their PhD training and returned to their home institutions. This paper highlights key achievements of this 5-year partnership, draws some lessons learned from implementation, and suggests possible future orientation for the partnership and other initiatives.
L’Afrique est actuellement dernière dans tous les indicateurs de l’économie de la connaissance alors que la croissance et le développement dans un monde globalisé sont entraînés par une économie de la connaissance. Bien que l’Afrique ait démontré une forte performance économique au cours de la dernière décennie, avec une croissance du PIB d’au moins 4,5%, l’extrême pauvreté a augmenté avec le nombre de pauvres augmentant considérablement au cours des 15 dernières années. Avec seulement 20% du personnel enseignant dans les établissements publics d’enseignement supérieur en Afrique ayant des doctorats, les universités éprouvent des difficultés à servir les besoins locaux et à répondre à la demande du marché afin de réduire la pauvreté. Par conséquent, les universités ont besoin de s’engager dans des partenariats d’enseignement supérieur afin de faire face à des lacunes actuelles des systèmes d’enseignement supérieur en Afrique et aider les universités à offrir une formation de qualité, en particulier aux cycles supérieurs (maîtrise et doctorat), et de profiter des leçons et des expériences régionales, continentales et mondiales. Le Forum des Universités Régionales pour le Renforcement des Capacités en Agriculture (RUFORUM), un réseau de 60 universités dans 25 pays africains, a établi un partenariat avec Carnegie Corporation de New York dans le but de renforcer la capacité de formation de troisième cycle dans les universités africaines. Dans le cadre de ce partenariat Carnegie a fourni deux subventions (le premier équivalent de 997,900 $ et le second équivalent de 1,505,400 $) pour soutenir la formation des étudiants en doctorat dans les programmes de doctorat régionaux sélectionnés en Afrique. Aujourd’hui, 114 bourses ont été attribuées, et déjà 29 étudiants ont terminé leur formation doctorale et sont retournés à leurs institutions d’origine. Ce document présente les principales réalisations de ce partenariat de 5 ans, dégage quelques leçons tirées de la mise en oeuvre de ce projet, et suggère une future orientation du partenariat et d’autres initiatives.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
185-196
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: