Catalysing rural transformation through a community based approach

Abstract: 
Dissemination of agricultural information and/or technologies in Uganda and indeed elsewhere relies on multipronged approaches. This is being fast-tracked by effective engagement of institutions that have great potential to deliver results. On our part, packaging and dissemination of agricultural information and knowledge (AIK) through schools has been proposed as a cost-effective approach for reaching grass-root rural households. Our forte for this is based on the fact that both primary and secondary schools, are pivotal in delivering on the key public goods of socio-economic transformation for two main reasons; 1) they serve as a focal point of many rural and urban communities, and 2) they educate future generations and thus ensure sustainable transference of knowledge and skills. In this paper we document on-going efforts made towards reaching rural households through engaging students of Adipala High School (AHS). The school in collaboration with the Research and Education Agency (REA) has provided a platform for National Crops Resources Research Institute (NaCRRI) to disseminate elite cassava varieties in Kaberamaido, a location hardest hit by cassava viruses. The partnership between AHS, RAE and NaCRRI is in its budding stage, and has in its 24 months of existence, laid a foundation for increased AIK uptake by 1) establishing and implementing mechanisms for sensitizing students about the role of agriculture for national development; 2) piloting a process of sensitizing farmers on opportunities for cassava value addition, the challenges the crop faces along the production to consumption continuum, and the vast opportunities it presents; and 3) establishing a mother garden from which diseasefree cassava seed can be accessed; this multiplication site is being managed by the farmers and students. All these interventions are mindful that women and girls are pivotal in development and thus need to be empowered. Feedback from this engagement has in a short period of time yielded a vibrant learning platform. There is evidence that the approach is very attractive to both farmers and students as an effective tool for experiential learning. Initially, and probably arising from previous on-farm experimentation undertakings, the target stakeholders expressed scepticism. This has since reduced significantly especially amongst farmers owing to the experiential learning approach which has enabled them to assess the performance of the elite varieties compared to varieties they commonly cultivate. This is a learning process and thus, the partners in this effort (REA, AHS and NaCRRI) are keen on learning and appropriately adjusting, with a view of offering an effective and contextualized approach for AIK uptake that adequately engages key actors in rural households, including in particular the youth.
La diffusion de l’information agricole et / ou technologique en Ouganda et en effet, ailleurs, repose agricole sur des approches à plusieurs facettes. Ceci est rapidement suivi par un engagement effectif des institutions qui ont un grand potentiel pour produire des résultats. Pour notre part, l’organisation et la diffusion des informations et des connaissances agricoles (AIK) dans les écoles a été proposée comme une approche rentable pour atteindre les ménages ruraux populaires. Notre point fort pour ceci est basé sur le fait que les deux écoles primaires et secondaires, sont essentiels dans la prestation des biens publics essentiels de la transformation socio-économique pour deux raisons principales; 1) elles servent de point focal de nombreuses collectivités rurales et urbaines, et 2) elles éduquent les générations futures et ainsi assurer le transfert durable des connaissances et des compétences. Dans cet article, nous avons fait la documentation des efforts continus déployés pour atteindre les ménages ruraux en engageant les étudiants d’Adipala High School (AHS). L’école en collaboration avec l’Agence pour la Recherche et l’Education (REA) a fourni une plate-forme pour l’Institut de Recherches en Cultures Nationales (National Crops Resources Research Institute (NaCRRI) pour diffuser des variétés de manioc d’élite dans Kaberamaido, une région plus durement touchée par les virus du manioc. Le partenariat entre AHS, RAE et NaCRRI est dans sa phase naissante, et dans ses 24 mois d’existence, il a mis les bases d’une absorption accrue de AIK 1) mettre en place des mécanismes pour sensibiliser les élèves sur le rôle de l’agriculture pour le développement national; 2) le pilotage d’un processus de sensibilisation des agriculteurs sur les possibilités de la valeur ajoutée du manioc, les défis auxquels la culture fait face de la production à la consommation, et les vastes possibilités qu’elle offre; et 3) la création d’un jardin principale à partir de duquel les semences de manioc indemne de la maladie peuvent être consultées, ce site de multiplication est gérée par les agriculteurs et les élèves. Toutes ces interventions prennent en conscience que les femmes et les filles sont essentielles dans le développement et doivent donc être habilitées. Le commentaire de cet engagement a dans un court laps de temps donné une plate-forme d’apprentissage dynamique. Il est prouvé que l’approche est très attrayante pour les agriculteurs et les élèves comme un outil efficace pour l’apprentissage expérientiel. Dans un premier temps, et probablement résultant d’engagements antérieurs d’expérimentation à la ferme, les parties prenantes cibles ont exprimé leur scepticisme. Cela a depuis réduit de manière significative en particulier chez les agriculteurs en raison de l’approche d’apprentissage expérientiel qui leur a permis d’évaluer la performance des variétés élites par rapport aux variétés qu’ils cultivent couramment. Ceci est un processus d’apprentissage et donc, les partenaires de cet effort (REA, PAPA et NACRRI) sont désireux de l’apprentissage et en ajustant de manière appropriée, en vue d’offrir une approche efficace et contextualisée pour l’absorption de l’AIK qui engage de manière adéquate des acteurs clés dans les ménages ruraux, y compris en particulier les jeunes.
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
447-453
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
ISSN: 
1607-9345