Constraints and opportunities for sustainable partnership between Universities, small-holder farming communities and development agencies: The case of the WATERCAP Project in Uganda

Abstract: 
Efforts were undertaken through the auspices of a collaborative project “Strengthening Universities Capacities for Mitigating Climate Induced Change Water Vulnerability – WATERCAP” to address a key challenge of water scarcity in dryland areas of Uganda. A multisciplinary team engaged since 2009 has through implementation of this project observed the constraints and opportunities that impede and or enhance functional partnership in an inter and multi-disciplinary projects aimed at enhancing agricultural and community development. Nonetheless, functional partnerships create networks and sustainable innovation platforms that open opportunities for joint research and learning, community involvement and dissemination of new technologies, knowledge and innovation to the endusers. Sustainable partnerships also provide space for mentorship opportunities and bring together different partners with unique mandates and values to address real life problems. However, seemingly functional partnerships can also be constrained by failure to appreciate mandates and value alignment of different partners and failure to pursue a common goal among the actors. Partnerships are further constrained by poor communication and reporting skills of project outcomes as well as inequity in the sharing of project resources and ownership of project outcomes. Understanding the constraints and opportunities of partnerships between universities and development agencies enabled the WATERCAP project to find appropriate entry points to support the innovation platforms for enhancing the resilience of smallholder farmers to climate change induced water vulnerability.
Des efforts ont été entrepris sous les auspices d’un projet de collaboration dénommé «Renforcement des Capacités des Universités Concernant l’Atténuation du changement de Climat induit à la Vulnérabilité de l’Eau – WATERCAP» pour répondre à un défi majeur de la rareté de l’eau dans les zones arides de l’Ouganda. Une équipe multidisciplinaire engagée depuis 2009 a travers la mise en oeuvre de ce projet a observé les contraintes et les opportunités qui entravent ou améliorent et le fonctionnement de partenariat dans un projet inter et multidisciplinaires visant à renforcer le développement agricole et communautaire. Néanmoins, des partenariats fonctionnels créent des réseaux et des plates-formes d’innovation durable qui ouvrent des possibilités de recherche conjointe et l’apprentissage, la participation de la communauté et la diffusion de nouvelles technologies, de connaissances et d’innovation pour les utilisateurs finaux. Les partenariats durables offrent également un espace pour des possibilités de mentorat et de réunir les différents partenaires avec des mandats et des valeurs uniques pour répondre aux vrais problèmes de la vie. Toutefois, il semble que les partenariats fonctionnels peuvent également être contraints par la méconnaissance des mandats et la valeur d’alignement des différents partenaires, et l’échec de poursuivre un but commun entre les acteurs. Les partenariats sont en outre limités par le manque de communication et de rédaction de rapports de résultats du projet, ainsi que l’inégalité dans le partage des ressources du projet et l’appropriation des résultats du projet. La compréhension des contraintes et les possibilités de partenariats entre les universités et les organismes de développement a permis au projet WATERCAP de trouver des points d’entrée appropriés pour soutenir les plates-formes d’innovation pour renforcer la résilience des petits agriculteurs aux changements climatiques induits à la vulnérabilité de l’eau.
Language: 
English
The case of the WATERCAP Project in Uganda
Date of publication: 
2014
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Extent: 
167 - 172