Creating channels, connections, and communities: Experimenting with virtual rural agricultural learning communities in Nkhotakota district, Malawi

Abstract: 
In the simplest form, an agricultural innovation system has three elements: the organizations and individuals involved in generating, diffusing, adapting and using new knowledge; the interactive learning that occurs when organizations engage in these processes and the way this leads to new products and processes; and the institutions that govern how these interactions and processes takes place. Social learning – iterative and learning-based processes of collective decision making and problem solving in the face of change- is the core of innovation processes, as any change in social or economic organisation improving a certain state of the matters brings to a change in the available knowledge. This paper describes the experiences of smallholder farmers in Nkhotakota district in creating channels for social learning through social media and ICTs. Whatsapp has enabled farmers to create virtual learning communities that allow them to access agricultural information from various specialists. ICTs are able to bridge the digital divide between specialists and farmers within the rural areas.
Dans la forme la plus simple, un système d’innovation agricole comporte trois éléments: les organisations et les individus impliqués dans la production, la diffusion, l’adaptation et l’utilisation de nouvelles connaissances; l’apprentissage interactif qui se produit lorsque les organismes se livrent à ces processus et la façon dont cela conduit à de nouveaux produits et procédés; et les institutions qui régissent la façon dont ces interactions et processus se déroulent. L’apprentissage social – un processus itératif et fondé sur l’apprentissage de prise de décision et résolution de problèmes collectives à l’égard du changement – est au coeur des processus d’innovation, étant donné que tout changement dans l’organisation sociale ou économique visant l’amélioration d’un certain état des choses amène à un changement parmi les connaissances disponibles. Ce document décrit les expériences des petits exploitants agricoles dans le district de Nkhotakota dans lsa création de canaux pour l’apprentissage social par le biais de médias sociaux et les TIC. WhatsApp a permis aux agriculteurs de créer des communautés virtuelles d’apprentissage qui leur permettent d’accéder à l’information agricole provenant des divers spécialistes. Les TIC sont en mesure de combler la fissure numérique entre les spécialistes et les agriculteurs dans les zones rurales.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
Southern Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
363-369
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345