Delivering value chain based extension services through innovative ICT: Role of tertiary education institutions and development partners

Abstract: 
Value chain based extension and advisory services are critical in enhancing the knowledge and skills of smallholder farmers in Africa as they engage in transformative agriculture. In many countries, these services are constrained mainly due to the low number of extension staff per farmer and inadequate resources to reach large numbers of farmers. The Alliance for Green Revolution in Africa (AGRA) and its partners have invested in the use of Information and Communication Technologies (ICT) that are innovative, interactive and cost-effective, including aspects of capacity building at higher education institutions. The Alliance for a Green Revolution in Africa (AGRA) has over the years engaged tertiary education institutions and development partners in the use of radio and mobile phone services to enhance the delivery of extension services to farmers. There is evidence to demonstrate the fact that tertiary education institutions and development agencies have played a key role in designing and promoting the use of participatory radio and mobile phone services (short text and voice messages) in the project areas. Lecturers, tutors, students and extension agents have been effectively engaged to design the broadcasts and provide content for the various value chains; participate in training broadcasters, participate in the radio shows and are also part of the database of experts that are used to respond to farmer queries or requests. The radio media has in several communities proved to be the most effective with greater reach and impact at different coverage levels (national and local stations including community radios), complementary roles of radio and mobile phone services and linkages to traditional forms of extension especially use of demonstrations. Different ways such as use of community listener groups, common call in number across mobile networks, free toll numbers, call back services, use of mass sms distribution system and links to existing e-agricultural platforms managed by mobile network operators are used with varying impacts of using radio and mobile phones; these have been tracked and feedback generated to inform processes as well as provide basis for ensuring sustainability beyond project life.
Les services basés sur la chaîne de valeur de vulgarisation et de conseil sont essentielles pour l’amélioration les connaissances et des compétences des petits exploitants agricoles en Afrique où ils s’engagent dans l’agriculture de transformation. Dans de nombreux pays, ces services sont limités principalement en raison du faible nombre de personnel de vulgarisation par agriculteur et l’insuffisance des ressources pour atteindre un grand nombre d’agriculteurs. L’Alliance pour une Révolution Verte en Afrique (AGRA) et ses partenaires ont investi dans l’utilisation des Technologies de l’Information et des Communications (TIC) qui sont innovantes, interactives et rentables, y compris les aspects de renforcement des capacités dans les institutions d’enseignement supérieur. L’Alliance pour une Révolution Verte en Afrique (AGRA) a au fil des ans, engagé établissements d’enseignement supérieur et les partenaires de développement à l’utilisation des services de radio et de téléphonie mobile pour améliorer la prestation de services de vulgarisation aux agriculteurs. Il existe des preuves pour démontrer le fait que les institutions d’enseignement supérieur et les organismes de développement ont joué un rôle clé dans la conception et la promotion de l’utilisation des services de radio et de téléphonie mobile participatives (messages texte courts et voix) dans les zones du projet. Les conférenciers, les formateurs, les étudiants et agents de vulgarisation ont été effectivement engagés à concevoir des émissions et fournir du contenu pour les différentes chaînes de valeur; participer à des radiodiffuseurs de formation, participer aux émissions de radio et font également partie de la base de données d’experts qui sont utilisés pour répondre aux demandes des agriculteurs ou des demandes. Le média de la radio s’est avérée, dans plusieurs communautés, être le plus efficace avec une plus grande portée et l’impact à différents niveaux de couverture (stations nationales et locales, y compris les radios communautaires), les rôles complémentaires de services et les liens radio et de téléphonie mobile à des formes traditionnelles d’extension utiliser en particulier des démonstrations. Différentes façons telles que l’utilisation de groupes communautaires d’écoute, appel commun en nombre à travers les réseaux mobiles, des numéros sans frais, les services d’appel retour, l’utilisation du système et des liens vers des plates-formes eagricoles gérés par les opérateurs de réseaux mobiles existants de distribution sms de masse sont utilisés avec des effets différents de l’utilisation de la radio et de téléphones mobiles; ceux-ci ont été suivis et les évaluations ont été généré pour éclairer les processus ainsi que fournir une base pour assurer la durabilité au-delà de la vie du projet.
Language: 
Role of tertiary education institutions and development partners
Date of publication: 
2014
Region Focus: 
Africa Wide
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
81 - 82