Determinants of Smallholder Farmers’ Participation in the Potato Market in Kabale and Mbale

Abstract: 
This study was done in Kabale and Mbale districts of Uganda for the two potato growing seasons of 2011/2012. It sought to determine factors that hinder smallholder farmers’ level of participation in the potato market in addition to those that influence their decisions to participate in the potato market. It also aimed at developing potato farmer typologies basing on levels of market participation. Data from a survey of 200 potato farmers selected from Kabale and Mbale using a multi-stage sampling process was collected and analysed. Two econometric models were employed in the analysis. 1) An ordered probit model and descriptive statistics were used to characterise potato farmers as net sellers, net buyers and autarkic and used to explain factors that lead to such farmer behaviour 2) A twostage selectivity model similar to a Heckman was used in determining factors that influence farmers’ decisions to participate in the potato market and factors that determine the level of participation. The study results indicated that farmer’s marketing experience, garden size, distance to the nearest village market, road condition to market and possession of a mobile phone positively influenced potato farmers’ decision to be autarkic other than net buyers and net sellers other than autarkic ceteris paribus. The two-step Heckman results on the other hand revealed that condition of roads from villages to potato markets as well as age of the farmer positively and significantly influenced decisions to participate in markets while size of land owned influenced potato volumes sold in the market.
Cette étude a été réalisée dans les districts de Kabale et de Mbale en Ouganda pour les deux saisons de croissance de pommes de terre de 2011/2012. Elle a cherché à déterminer les facteurs qui font obstacle à la participation de petits agriculteurs au marché de pommes de terre, en plus de ceux-là qui influent sur leurs décisions de participer au marché depommes de terre. Ellea visé également à développer des typologies des agriculteurs de pommes de terre fondant sur les niveaux de participation au marché. Les données d’une enquête auprès de 200 agriculteurs de pommes de terre sélectionnés à Kabale et Mbale à l’aide d’uneprocédure d’échantillonnage à plusieurs degrés ont été recueillies et analysées. Deux modèles économétriques ont été utilisés dans l’analyse. 1) Un modèle probit ordonné et les statistiques descriptives ont été utilisés pour caractériser les agriculteurs de pommes de terre en tant que vendeurs, acheteurs absolus et autarciques et ont expliqué les facteurs qui conduisent à des tels comportements des agriculteurs 2) Un modèle de sélectivité en deux niveaux, semblable à un modèle de Heckman, a été utilisé pour déterminer les facteurs qui influencent les décisions des agriculteurs à participer au marché de pommes de terre et les facteurs qui déterminent le niveau de participation. Les résultats de l’étude ont indiqué que l’expérience de commercialisation des agriculteurs, la taille du jardin, la distance au marché le plus proche du village, l’état des routes vers le marché et la possession d’un téléphone mobile ont positivement influencé la décision des agriculteurs de pommes de terre pour être autarciques autres que des acheteurs absolus et les vendeurs absolus autres que autarciquesceterisparibus. En plus, les résultats de Heckman à deux niveauxont révélé que l’état des routes des villages vers les marchés de pommes de terre ainsi que l’âge de l’agriculteur ont influencé positivement et significativement les décisions de participer aux marchés alors que la taille des terresqui leur sont propresa influencé les volumes de pommes de terre vendus sur le marché.
Language: 
Extended abstracts submitted under the Cross Cutting theme
Date of publication: 
2012
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the Cross Cutting theme.
 
The authors published a journal article based on this abstract, "Smallholder Farmers’ Decision and Level of Participation in the Potato Market in Uganda" in the journal, Modern Economy, Vol. 5, No. 8, July 2014.  This is an Open Access journal with a Creative Commons license.