Abstract:
There is a compelling need to transform Africa’s agriculture as embodied in the aspirations
of the Comprehensive African Agriculture Development Programme (CAADP). To achieve
broad-based improvements in agricultural productivity, competitiveness and markets, there
must be functional agricultural innovation systems (AIS) to spawn innovations. The AIS
perspective recognizes complexity inherent in the agricultural landscape and that the desired
changes in the sector are necessarily emergent - the outcome of dynamic interactions among
the network of actors. Recognizing patterns of interaction and underlying structures that
shape emergent patterns of system behaviour is a precondition to strengthening the AIS.
Regional assessments of innovation systems in sub-Saharan Africa were undertaken by the
Tropical Agriculture Platform (TAP) and its partner Forum for Agricultural Research in
Africa (FARA) in 2013. These assessments revealed that although universities and other
tertiary agricultural education institutions could and should contribute to agricultural innovation
(through research, involvement in policy dialogues and capacity development), they do not
fulfil these roles because they are: a) insufficiently connected to local agricultural sector
actors, b) lack the resources and capacities to fully operationalize training for agricultural
innovation systems (AIS); and c) hardly embed in national innovation strategies which consider
the role of and accordingly fund higher education and research. The Tropical Agricultural
Platform advocates for more coherent, efficient and coordinated AIS capacity development
(CD) interventions that address individual, organisational and institutional capacity needs.
This strategy requires improving the capacity of institutes of higher education and research
to become active and relevant players in the AIS process. This paper presents the common
framework on CD for AIS developed by TAP and points to the relevance of meta-learning
and the importance of “functional capacities”, if higher education institutions and their
graduates are to become active players in the agricultural innovation system. The Framework
was developed through an inclusive, participatory and multi-stakeholders approach with
contributions by TAP Partners, including FARA and the Global Conference on Higher
Education and Research in Agriculture. The Common Framework consists of a conceptual
background document, a synthesis paper and a guidance note on operationalization of the Framework. In January 2016, TAP partners approved this Common Framework which is
now being applied in eight countries in Africa (4), Asia (2) and Central America (2) with
support of the EU-funded Capacity Development for Agricultural Innovation Systems
(CDAIS) project, jointly implemented by AGRINATURA and FAO in collaboration with
local partners from 2015 to 2018.
Il existe un besoin impérieux de transformer l’agriculture africaine incarnée dans les
aspirations du Programme Détaillé de l’Agriculture Africaine de Développement
(Comprehensive African Agriculture Development Programme (CAADP). Pour obtenir
des améliorations à large échelle de la productivité agricole, la compétitivité et les marchés,
il doit y avoir des systèmes d’innovation agricoles fonctionnels (AIS) pour créer les
innovations. La perspective d’AIS reconnaît la complexité inhérente dans le paysage agricole
et que les changements souhaités dans le secteur sont nécessairement émergents - le résultat
d’interactions dynamiques entre le réseau d’acteurs. La reconnaissance des modèles
d’interaction et des structures sous-jacentes qui fondent les modèles émergents de
comportement du système sont une condition préalable au renforcement de l’AIS. Les
évaluations régionales des systèmes d’innovation en Afrique sub-saharienne ont été
entreprises par la Plate-forme d’agriculture tropicale (TAP) et son partenaire, le Forum
pour la Recherche Agricole en Afrique (FARA) en 2013. Ces évaluations ont révélé que,
bien que les universités et les autres établissements d’enseignement supérieur de
l’enseignement agricole pourraient et devraient contribuer à l’innovation agricole (grâce à la
recherche, à la participation à des dialogues politiques et au renforcement des capacités), ils
ne remplissent pas ces rôles parce qu’ils sont: a) insuffisamment reliés aux acteurs locaux
du secteur agricole, b) manque des ressources et des capacités pour opérationnaliser
pleinement la formation des systèmes d’innovation agricole (AIS); et c) à peine intégré dans
les stratégies nationales d’innovation qui considèrent le rôle, et donc le financent de
l’enseignement supérieur et de la recherche. Le Plateforme Agricole Tropicale milite pour
un développement plus cohérent, efficace et coordonnée de la capacité de développement
d’AIS (CD), des interventions qui portent sur les capacités des besoins individuels,
organisationnels et institutionnels. Cette stratégie exige l’amélioration de la capacité des
établissements d’enseignement supérieur et de la recherche à devenir des acteurs actifs et
pertinents dans le processus AIS. Ce document présente le cadre commun sur CD pour
l’AIS, développé par TAP et souligne la pertinence de méta-apprentissage et l’importance
des «capacités fonctionnelles», si les établissements d’enseignement supérieur et leurs diplômés
veulent devenir des acteurs actifs dans le système d’innovation agricole. Le Cadre a été
élaboré grâce à une approche globale, participative et multi-parties prenantes avec des
contributions de Partenaires TAP, dont le FARA et la Conférence Mondiale sur l’Enseignement
Supérieur et de la Recherche en Agriculture. Le cadre commun se compose d’un document
de base conceptuelle, d’un document de synthèse et d’une note d’orientation sur la mise en
oeuvre du cadre. En Janvier 2016, les partenaires de la TAP a approuvé ce cadre commun qui est maintenant appliquée dans huit pays en Afrique (4), Asie (2) et en Amérique centrale
(2) avec le soutien de l’UE-finance par le projet du Développement des Capacités pour les
Systèmes d’Innovation Agricole (CDAIS), mis en oeuvre conjointement par AGRINATURA
et de la FAO, en collaboration avec des partenaires locaux de 2015 à 2018.
Language:
English
Date of publication:
2016
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
261-269
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
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