Abstract:
The State University of Zanzibar (SUZA) is a fast growing university in East Africa.
Nevertheless the norm of lacking professors in some disciplines has not been escaped in the
establishment of some programmes. This paper presents an analysis of the contribution of
Diasporas in the establishment of PhD programme in Kiswahili language. Analysis shows
that apart from relying on the academic staff employed by the university, Diaspora can
play a positive role in the establishment of the programme by both developing curricula
and teaching. This article also presents the findings that to run the programme by using
more Diasporas than local based instructors is possible and can work with positive results.
However, in such programme students are required to have ICT knowhow in order to be able
to engage themselves in discussion for example by using skype and dropbox. This article
therefore suggests that when the young universities in developing countries in particular
want to establish programmes they should reconsider engaging Diaspora to facilitate their
programmes.
L’Université d’État de Zanzibar est en croissance rapide en Afrique de l’Est. Toutefois, les
normes en termes de manque de professeurs pour certaines disciplines n’ont pas été réglées
lors de l’établissement de certains programmes. Cet article analyse la contribution de la
diaspora à la mise en place d’un programme de doctorat en langue kiswahili. L’analyse
montre qu’en plus de compter sur le personnel académique employé par l’université, la
diaspora peut jouer un rôle positif dans l’établissement des programmes en développant
les curricula mais aussi en contribuant à l’enseignement. Cet article conclut également que
l’exécution du programme en impliquant plus la diaspora que les autochtones est possible et
peut donner des résultats positifs. Cependant, dans un tel programme, les étudiants doivent
avoir un savoir-faire en TIC afin de bien pouvoir s’engager dans la discussion, par exemple
à travers l’utilisation de Skype et de Dropbox. Cet article suggère donc que les universités
naissantes en particulier celles des pays en développement, reconsidèrent l’engagement de
la diaspora dans l’établissement et la facilitation de leurs programmes.
Language:
English
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
15
Pagination:
147- 153.
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: