Diasporas’ contribution in the establishment of PhD Programme of Kiswahili language: a case of the State University of Zanzibar

Abstract: 
The State University of Zanzibar (SUZA) is a fast growing university in East Africa. Nevertheless the norm of lacking professors in some disciplines has not been escaped in the establishment of some programmes. This paper presents an analysis of the contribution of Diasporas in the establishment of PhD programme in Kiswahili language. Analysis shows that apart from relying on the academic staff employed by the university, Diaspora can play a positive role in the establishment of the programme by both developing curricula and teaching. This article also presents the findings that to run the programme by using more Diasporas than local based instructors is possible and can work with positive results. However, in such programme students are required to have ICT knowhow in order to be able to engage themselves in discussion for example by using skype and dropbox. This article therefore suggests that when the young universities in developing countries in particular want to establish programmes they should reconsider engaging Diaspora to facilitate their programmes.
L’Université d’État de Zanzibar est en croissance rapide en Afrique de l’Est. Toutefois, les normes en termes de manque de professeurs pour certaines disciplines n’ont pas été réglées lors de l’établissement de certains programmes. Cet article analyse la contribution de la diaspora à la mise en place d’un programme de doctorat en langue kiswahili. L’analyse montre qu’en plus de compter sur le personnel académique employé par l’université, la diaspora peut jouer un rôle positif dans l’établissement des programmes en développant les curricula mais aussi en contribuant à l’enseignement. Cet article conclut également que l’exécution du programme en impliquant plus la diaspora que les autochtones est possible et peut donner des résultats positifs. Cependant, dans un tel programme, les étudiants doivent avoir un savoir-faire en TIC afin de bien pouvoir s’engager dans la discussion, par exemple à travers l’utilisation de Skype et de Dropbox. Cet article suggère donc que les universités naissantes en particulier celles des pays en développement, reconsidèrent l’engagement de la diaspora dans l’établissement et la facilitation de leurs programmes.
Language: 
Date of publication: 
2018
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Volume: 
15
Pagination: 
147- 153.
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: