Abstract:
Despite a rapidly transiting city, the operational nature of Nairobi City food system is unclear. A sample of retailers, collector agents at farm level, trader aggregators and wholesalers was obtained from survey sites within key markets in Nairobi city. The survey tool for this study the Rapid Urban Food System Assessment Tools (RUFSAT). Results of survey showed that the most traded vegetables were cabbages (25%) and tomatoes (22%), while fruits were mangoes (11%) and watermelon (13%). Of those interviewed, 40 percent were retailers and 60 percent were wholesalers, with 52% being female. All the vegetables were restocked on a daily basis while fruits had restocking frequency of up to 2 to 3 times a month. Mangoes and tomatoes had the widest distribution of source regions. The main mode of transport used was trucks or open pick-up vehicles. Oranges and tangerines had the longest mean distance from the source (478 km) while kales had the shortest (72 km). Low turnover of sales (33%), extended wet season (26%), poor offloading of produce and rodents were cited as some of the main causes of food wastage. The main function applied to the FFVs was grading and sorting while only 6.7% of the traders did any processing. Perception on usage of chemicals and market hygiene conditions was cited by respondents as important food safety concerns. Municipal services and infrastructure status such as cold storage, space for market stalls, education and training were rated lowest by all the respondents. Rules and regulations on import licences, water pollution, good agricultural practices were noted by 100% of the respondents as appropriate measures but lacking in enforcement. Information from the study would be useful for all stakeholders involved in the food chain for developing an urban food system strategy for the growing city of Nairobi.
Key words: Food safety, Infrastructure, market traders, mode of transport, Nairobi, source region, urban food system
Bien qu’elle soit une ville en transformation rapide, la nature opérationnelle du système alimentaire de Nairobi n’est pas claire. Un échantillon de détaillants, d’agents collecteurs au niveau des exploitations et de grossistes a été obtenu à partir des sites d’enquête sur les marchés clés de la ville de Nairobi. L’outil d’enquête utilisé était les outils d’évaluation rapide du système alimentaire urbain. Les résultats de l’enquête ont montré que les légumes les plus commercialisés étaient les choux (25%) et les tomates (22%), alors que les fruits étaient les mangues (11%) et la pastèque (13%). Parmi les personnes interrogées, 40% étaient des détaillants et 60% étaient des grossistes, 52% étant des femmes. Tous les légumes étaient réapprovisionnés quotidiennement tandis que les fruits avaient une fréquence de réapprovisionnement allant jusqu’à 2 à 3 fois par mois. Les mangues et tomates avaient la plus large répartition des régions d’origine. Le principal mode de transport utilisé était les camions ou les pick-up ouverts. Les oranges et les mandarines avaient la plus longue distance moyenne de la source (478 km) tandis que les choux avaient la plus courte (72 km). Un faible chiffre d’affaires des ventes (33%), une saison des pluies prolongée (26%), un mauvais déchargement des produits et des rongeurs ont été cités comme principales causes des pertes d’aliments. La fonction principale appliquée aux FFV était le classement et le tri, tandis que seulement 6,7% des commerçants effectuaient un traitement. La perception de l’utilisation des produits chimiques et des conditions d’hygiène du marché a été citée par les répondants comme des préoccupations importantes en matière de sécurité alimentaire. Les services municipaux et l’état des infrastructures tels que l’entreposage au froid, l’espace pour les étals de marché, l’éducation et la formation ont été moins bien notés par tous les répondants. Les règles et réglementations relatives aux licences d’importation, à la pollution de l’eau et aux bonnes pratiques agricoles ont été considérées par 100% des répondants comme des mesures appropriées mais manquant d’application. Les informations tirées de cette étude seraient utiles à toutes les parties prenantes impliquées dans la chaîne alimentaire pour développer une stratégie de système alimentaire urbain pour la ville de Nairobi en pleine croissance.
Mots clés: sécurité alimentaire, infrastructure, commerçants sur le marché, mode de transport, Nairobi, région d’origine, système alimentaire urbain
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Conference:
Volume:
17
Number:
2
Pagination:
307-311.
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Publisher:
ISSN:
1607-9345