Effectiveness of mobile phone supported market information dissemination in promoting Agricultural marketing in Northern Uganda

Abstract: 
Over three-thirds of farmers in Uganda are subsistence farmers and market less than 10 percent of their output. The high cost of marketing is one of the reasons for remaining at the subsistence level. An appropriate agricultural market information service can improve market performance by enabling transparency, competitiveness and efficiency and increase the welfare of farmers. There is today better access to market information service via mobile phones. However to date, there is little empirical evidence on the perceived effectiveness of mobile phone supported market information services under small holder farming systems in Uganda. Therefore, this study was conducted to identify the factors determining effectiveness of mobile phone supported market information and farmers’ perceived effectiveness of mobile phone supported market information. A multi stage sampling technique was employed to select 156 respondents. Data were analysed using descriptive analysis and ordered logit model. Results showed that family size, reliability, accuracy and form in which the information is given determined the effectiveness of mobile phone supported market information. However, the majority of respondents found the services ineffective and most respondents were not aware of the existence of the mobile phone supported market information in their area. It was therefore recommended that service providers should consider the quality and content of the information before delivery to the farmers. Rigorous monitoring and evaluation involving the main stakeholders should be carried out to ensure sustainability.
Plus des trois tiers des agriculteurs en Ouganda pratiquent l’agriculture de subsistance et commercialisent moins de 10 pour cent de leur produit. Le coût élevé du marketing est l’une des raisons de ce niveau de subsistance. Un service approprié d’information du marché agricole peut améliorer les performances du marché en permettant la transparence, la compétitivité et l’efficacité, et accroître le bien-être des agriculteurs. Il existe aujourd’hui un meilleur accès au service d’information sur le marché a travers les téléphones portables. Cependant, à ce jour, il existe peu de preuves empiriques sur l’efficacité perçue des services d’information de marchés a travers les téléphones mobiles dans le cadre de systèmes d’exploitation de petits agriculteurs en Ouganda. Par conséquent, cette étude a été menée pour identifier les facteurs déterminant l’efficacité de l’information de marchés a travers les téléphones mobiles et la perception des agriculteurs. Une technique d’échantillonnage à plusieurs étapes a été utilisée pour sélectionner 156 répondants. Les statistiques descriptives et un modèle logistique ordonné ont été utilisés. Les résultats ont montré que la taille du ménage, la fiabilité, la précision et la forme avec laquelle l’information est donnée déterminent l’efficacité de l’information du marché à travers les téléphones mobiles. Cependant, la majorité des répondants ont constaté que les services étaient inefficaces et la plupart n’étaient pas conscients de l’existence de l’information a travers téléphones portables dans leur région. Il a donc été recommandé aux prestataires de services de considérer la qualité et le contenu de l’information avant leur diffusion aux agriculteurs. Une surveillance rigoureuse et une évaluation impliquant les principales parties prenantes devraient être menées pour assurer la durabilité de la techonologie.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
945 - 950.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: