Enhancing graduate training and agricultural research in Eastern, Central and Southern Africa: Lessons and new thrusts

Abstract: 
This paper was commissioned by the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM), an association of 25 Universities engaged in natural resource management in Eastern, Central and Southern Africa to explore opportunities and modalities to enhance quality of graduate training and agricultural research in the region. It draws from experience of individual universities and recent trends in the region. The findings indicate that the university research mission has changed, and universities need explicitly to become integrated into the national and regional Research for Development communities, and of necessity, must closely network. Graduate training and research should continue to build on the competencies of individual scientists and universities, but these competencies should be harnessed to produce regional public goods, enhance economies of scale and scope and promote more efficient and effective utilisation of the region’s resources. The trend towards joint degree programmes, as under the Collaborative Masters in Agricultural Economics, and Networks of Specialisation as under RUFORUM, offer opportunity for quality training and enhancing collaboration instead of competition. Nevertheless, greater use needs to be made of specialised facilities/competencies in the region, such as aquaculture facilities at Bunda, University of Malawi, to train for the region. Whatsoever option is adopted, there should be flexibility and consideration given to special needs and mutual support. Through networking opportunities, universities in countries where political or economic conditions are unfavourable can be kept operating at the highest possible standard. These institutions will be ready for action once the situation returns to normality and will quickly be able to play their role in national recovery exercises. This strategy can also be refined and developed to help participating universities adapt to change and to expand their role within the National Agricultural Research and Extension Systems (NARES).
Ce document a été recommandé par le forum régional des universités pour le renforcement des capacités dans l’agriculture (RUFORUM), une association de 25 universités engagées dans la gestion des ressources naturelles en Afrique orientale, centrale et australe pour explorer les possibilités et les modalités afin d’améliorer la qualité de la formation des diplômés et la recherche agronomique dans la région. Elle s’inspire de l’expérience des différentes universités et les tendances récentes dans la région. Les résultats indiquent que la mission de recherche universitaire a changé, et les universités ont besoin explicitement de s’intégrer dans la recherche nationale et régionale pour le développement des communautés, et par nécessité, doivent étroitement s’associer en réseau. La formation de diplômés et la recherche devraient continuer à s’appuyer sur les compétences de chaque chercheur et des universités, mais ces compétences doivent être mises à profit pour produire des biens publics régionaux, améliorer les économies de niveau et aussi examiner et promouvoir une utilisation plus efficiente et efficace des ressources de la région. La tendance vers des programmes d’études communs, comme dans le cadre du Masters de collaboration en économie agricole, et les réseaux de spécialisation comme sous RUFORUM, offrent une opportunité pour une formation de qualité et le renforcement de collaboration au lieu de la concurrence. Néanmoins, une plus grande utilisation doit être faite d’institutions spécialisées/des compétences dans la région, telles que les installations d’aquaculture à Bunda, l’Université du Malawi, pour la formation dans la région. Quelle que soit l’option qui est adoptée, il devrait y avoir la flexibilité et la prise en compte des besoins particuliers et de soutien mutuel. Grâce à des possibilités de réseautage, les universités dans les pays où les conditions politiques ou économiques sont défavorables peuvent être maintenues en fonctionnement au plus haut niveau possible. Ces établissements seront prêts à l’action dès le retour à la normalité et vont rapidement être en mesure de jouer leur rôle dans les exercices de redressement national. Cette stratégie peut également être affinée et développée pour aider les universités qui participent, à s’adapter au changement et à élargir leur rôle au sein de la recherche agronomique nationale et de systèmes de vulgarisation (NARES).
Language: 
English
Lessons and new thrusts
Date of publication: 
2010
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
747-762
Notes: 

About the RUFORUM 2010 Biennal Conference
"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Higher Education"