An epistemological paradigm shift from adaptive to systemic approach to agricultural curricula review and development in Higher Education Institutes

Abstract: 
The limited impacts on poverty, hunger and land degradation from past efforts in agricultural training, research and outreach have been partly blamed on the education philosophy in higher education that is teacher centered and based on rigid disciplinary curricula developed solely by professionals. Currently, African higher education is going through renewal phase to address the challenge using an adaptive approach of responding by creating new courses and programmes without necessarily rethinking their educational philosophy. In this paper we draw on experiences of a “Community of practitioners” working with multi-stakeholder Innovation Platforms (IPs) established under the Sub-Saharan Africa Challenge Programme (SSA-CP) in facilitating a process of epistemological change to link the academic world to the complex realities of communities in order to improve and extend the impacts of learning in society. A multi-stakeholder Participatory Action research learning cycle comprising of three phases (planning, implementation and evaluation) with the implementation phase consisting of four (4) workshops (multi-stakeholder partnerships, personal and team skills, organizational change and knowledge management) was used to foster transformative experiences of participation and learning. A survey of 20 stakeholders that participated in the learning cycle and 50 others interviewed in relation to the participatory development of the M.Sc. degree programme in Integrated Watershed Management (IWM) programme revealed that there is an urgent need for an epistemological paradigm change towards an integrated, systems-based perspective to learning that emphasizes, first, approaches that are student centered and foster experiential and lifelong learning; second, interconnections and interactions between different disciplines as well as recognizes and integrates indigenous or local knowledge and case studies; and thirdly, stakeholder engagement in curriculum development and implementation processes. This calls for further institutional innovations improving the connectivity between IPs and Universities and within curriculum components themselves.
Les impacts limités sur la pauvreté, la faim et la dégradation de terre à partir des efforts du passé dans la formation agricole, la recherche et les provisions des services communautaires ont été, en partie, blâmés sur la philosophie éducative dans l’enseignement supérieur qui est tel que l’enseignant est le centre d’intérêt et est basé sur des programmes d’études disciplinaires rigides développés seulement par des professionnels. Actuellement, l’enseignement supérieur Africain passe par la phase de renouvellement pour adresser le défi en utilisant une approche adaptative de réponse en créant de nouveaux cours et programmes sans repenser nécessairement leur philosophie éducative. En cet article, nous tirerons parti des expériences de la « Communauté de praticiens » fonctionnant avec les plateformes d’innovation de multi-actionnaires (IPS) établies dans le cadre du programme de défi en Afrique Sub-saharienne (SSA-CP) dans la facilitation d‘un processus de changement épistémologique pour lier le monde universitaire aux réalités complexes des communautés afin d’améliorer et de prolonger les impacts de l’apprentissage dans la société. Un cycle d’apprentissage participatif de recherche-action des multiactionnaires comportant trois phases (planification, exécution et évaluation) avec la phase d’exécution se composant de quatre (4) ateliers (associations de multi-actionnaires, qualifications personnelles et d’équipe, changement organisationnel et gestion de la connaissance) a été employé pour stimuler des expériences transformatives de participation et d’apprentissage. Un aperçu de 20 participants qui ont participé au cycle d’apprentissage et de 50 autres interviewés par rapport au développement participatif du programme de maitrise en programme intégré de gestion des bassins hydrographiques (IWM) a indiqué qu’il y a un besoin pressant de changement de paradigme épistémologique vers une perspective intégrée et basée sur les systèmes d’apprentissage qui insistent en premier lieu sur les approches qui sont telles que l’étudiant est le centre d’intérêt et la stimulation de l’apprentissage empirique et perpétuel; en second lieu, les interconnexions et les interactions entre différentes disciplines comme l’identifie et l’intègre la connaissance indigène ou locale ainsi que les études de cas ; et en troisième lieu, l’engagement des participants dans le développement de programme d’études et le processus d’exécution. Ceci demande encore d’autres innovations institutionnelles améliorant la connectivité entre les IPS et les universités ainsi qu’au sein des composants de programme d’études eux-mêmes.
Language: 
Date of publication: 
2010
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
790-794
Notes: 

About the RUFORUM 2010 Biennal Conference
"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Higher Education"