Abstract:
This paper shares experiences in the establishment and piloting of postgraduate programmes
supporting agricultural development in selected francophone universities of Africa. Through
stakeholder consultations six programmes were identified but only five were developed (2 in
Burundi, 2 in Madagascar and 1 in D.R. Congo) by the local partners with the support from
Agreenium, Montpellier, Makerere University and the Regional Universities Forum for
Capacity Building in Agriculture (RUFORUM). The programmes were accredited nationally,
three were launched officially during the RUFORUM Vice Chancellor meeting in Windhoek,
Namibia in August 2015 but only one is so far being piloted. Several challenges were
identified during the processes of establishment and implementation of the developed
postgraduate programmes in each the three countries. However, inadequate infrastructure,
insufficient resources allocated to education and their unequal distribution between wages,
pedagogy, research and investment, limited skilled manpower and inappropriate and /or lack
of linkage with market/industry needs were the common challenges affecting their
implementation. In addition, shortcomings in the university governance, leadership and
communication with the line Ministries constituted barrier to the implementation of the
developed programmes. Successful post graduate programme implementation will not only
require solution to the aforementioned challenges but also an LMD implementation strategy.
Cet article partage des expériences dans la mise en place et le pilotage des programmes de
troisième cycle soutenant le développement agricole dans les universités francophones
sélectionnées d’Afrique. Grâce à des consultations des parties prenantes, six programmes
ont été identifiés, mais seulement cinq ont été développés (2 au Burundi, 2 au Madagascar
et 1 en RD Congo) par les partenaires locaux, avec le soutien d’Agreenium, Montpellier,
Université de Makerere et le forum régional des universités pour le renforcement des
capacités en agriculture (RUFORUM). Les programmes ont été accrédités à l’échelle
nationale, trois ont été officiellement lancés lors de la réunion des recteurs / vice-chancelier
des universites membres de RUFORUM en Août 2015, à Windhoek, en Namibie, mais un
seul est à ce jour mis à l’essai. Plusieurs défis ont été identifiés au cours des processus de
mise en place et de mise en oeuvre des programmes développés de troisième cycle dans
chacun de trois pays. Cependant, les infrastructures inadéquates, des ressources insuffisantes
allouées à l’éducation et leur répartition inégale entre les salaires, la pédagogie, la recherche
et l’investissement, la main-d’oeuvre qualifiée limitée et inappropriée et / ou l’absence de
lien avec les besoins du marché / industrie étaient les défis communs qui affectent leur mise
en application. En outre, des lacunes dans la gouvernance universitaire, le leadership et la
communication avec les ministères de tutelle ont constitué l’obstacle à la mise en application
des programmes développés. La mise en oeuvre réussie du programme de troisième cycle
ne nécessitera non seulement une solution aux défis mentionnés ci-dessus, mais aussi la
stratégie de mise en application du programme Licence-Master-Doctorat (LMD).
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
171-178
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: