Factors affecting academic performance of female students at Mekelle University, Ethiopia

Abstract: 
The study examined factors affecting academic performance of female students in Mekelle University, Ethiopia. A total of 392 regular undergraduate students were sampled using (i) stratified random sampling-since students stratified into heterogeneous colleges and departments, (ii) proportional sampling method since number of students differ in all departments, and (iii) simple random sampling to select respondents. Students were ranked from 1-4, where as: 4= CGPA>=3.75, 3 = CGPA<3.75 & CGPA>=3.5, 2=CPA<3.5 and CGPA>=3.25, 1 = CGPA<3.25. An ordered logit model was used to analyze data. Results indicated that academic background of students such as National examination results of grade 10 and grade 12, study strategy, choice of department, and involvement in network studying system were significant determinants of academic performance. Socioeconomic characteristics of parents and tutorial class did not have a significant impact on academic performance. Strategies should be developed to allow weak students learn and take up study and time management strategies employed by high acadenic perfiormers.
L’étude a examiné les facteurs qui affectent la performance académique des étudiantes à Makelle University, en Ethiopie. Un total de 392 étudiants réguliers de premier cycle ont été échantillonnés à l’aide (i) d’échantillonnage aléatoire stratifié-puisque les étudiantes stratifiées sont dans les collèges et les départements hétérogènes, (ii) la méthode d’échantillonnage proportionnel puisque le nombre d’étudiants diffèrent dans tous les départements, et (iii) Répondants. Les Etudiants étaient classés de 1 à 4, où: 4 = CGPA> 3,75, 3 = CGPA <3,75 & CGPA> = 3,5, 2 = CPA <3,5 et CGPA> = 3,25, 1 = CGPA <3,25. Un modèle logit ordonné a été utilisé pour analyser les données. Les résultats indiquent que les antécédents scolaires des étudiantes, comme les résultats des examens nationaux de la 10ème et de la 12ème année, la stratégie d’étude, le choix de département d’étude, et l’implication dans le système de réseau d’étude ont été des déterminants importants de la performance académique. Les caractéristiques socio-économiques des parents et les cours de renforcements n’ont pas eu d’impact significatif sur la performance académique. Des stratégies devraient être développées pour permettre aux étudiantes faibles d’apprendre et d’adopter les stratégies d’étude et de gestion du temps employées par les étudiantes ayant des performances académiques élevées.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
North Africa
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
1107 - 1114.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
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