Higher Education Partnerships: Experiences and Impact in Sub-Saharan Africa

Abstract: 
Tertiary-level human capital in Africa, particularly in sub- Saharan Africa (SSA), is extremely low and, when available, it is variable in terms of quality and competitiveness. African countries are facing challenges related to ineffective institutional infrastructures and dysfunctional systems. Higher education is one of the most effective mechanisms to solve development challenges. However higher education in SSA faces several challenges including limited access, poor quality and relevance of programs and curricula, weak governance to financial constraints, poor infrastructures and facilities, weak research and innovation capacities, critical shortage of and aging faculty, and lack of focus on problem solving. Furthermore, African higher education institutions are generally plagued by weak governance, leadership and management capacities. Higher education partnerships are cost-effective and sustainable mechanisms of developing and building institutional and human capacities to solve cross-sectoral development challenges. The Higher Education for Development (HED) partnership model enhances human and institutional capacity building through international collaborations between U.S. and overseas higher education institutions. This paper demonstrates the crucial contributions of mutually beneficial and problem-solving partnerships in addressing a wide range of development challenges in SSA. Partnerships provide improved teacher training to local schools and better-prepared health workers, build capacity that enables quick response to zoonotic disease outbreaks, build solar panels for rural communities or build capacity to improve disaster risk management and food security capabilities. The paper concludes that well-designed, monitored and supported collaborations of higher education institutions have a farreaching impact on problem solving and development in SSA.
Le capital humain du niveau tertiaire en Afrique, particulièrement en Afrique sub-saharienne (ASS), est extrêmement faible et, lorsque disponible, il est variable en termes de qualité et de compétitivité. Les pays Africains sont confrontés aux défis liés aux infrastructures institutionnelles inefficaces et des systèmes dysfonctionnels. L’enseignement supérieur est l’un des mécanismes les plus efficaces pour résoudre les problèmes de développement. Cependant l’enseignement supérieur en Afrique sub-saharienne fait face à plusieurs défis incluant l’accès limité, la mauvaise qualité et la pertinence des programmes et des curricula, la mauvaise gouvernance pour les contraintes financières, les infrastructures et les équipements pauvres, la recherche et les capacités d’innovation faibles, la grave carence de professeurs et d’experts, et le manque de concentration sur la résolution de problèmes. En outre, les institutions Africaines d’enseignement supérieur sont généralement en proie à des capacités faibles de gouvernance, de leadership et de gestion. Les partenariats en enseignement supérieur sont des mécanismes rentables et durables de développement et de renforcement des capacités institutionnelles et humaines pour résoudre les problèmes de développement intersectoriels. L’enseignement supérieur pour le modèle de partenariat au développement (HED) améliore le renforcement des capacités humaines et institutionnelles à travers des collaborations internationales entre les institutions d’enseignement supérieur des États-Unis et de l’étranger. Cet article démontre la contribution décisive des partenariats de résolution de problèmes mutuellement bénéfiques en abordant un large éventail de problèmes de développement en Afrique sub-saharienne. Les partenariats offrent une meilleure formation des enseignants pour les institutions d’enseignement locales et des professionnels de la santé les mieux préparés, renforcent les capacités qui permettent une réponse rapide aux épidémies de maladies zoonotiques, construisent des panneaux solaires pour les communautés rurales ou renforcent les capacités afin d’améliorer la gestion des risques de catastrophe et des capacités de sécurité alimentaire. Le document conclut que les collaborations bien conçues, suivies et soutenues des institutions d’enseignement supérieur ont un impact considérable sur la résolution de problèmes et le développement en Afrique subsaharienne.
Language: 
Extended abstract under Strengthening S&T Capacity in Africa
Date of publication: 
2012
Region Focus: 
North America
Southern Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants. This record contains an extended abstract accepted under the theme Strengthening S&T Capacity in Africa