Key challenges and issues facing African Universities: A case study of selected African Universities

Abstract: 
This study assessed the “health” of seven universities in eastern, central and southern Africa with respect to agricultural training and skill enhancement opportunities, appropriateness of curricula, staffing and access to learning resources and other databases. The selected universities represented varied sociopolitical backgrounds, different histories and length of involvement in agricultural training. Most of the universities were grossly understaffed, few staff had PhDs, and many of these were close to retirement or were engaged outside the university system. There was limited research output, and most of the universities lacked organised students and staff data bases. Except for Egerton University, none of the other universities had a well established Quality Assurance Unit. However, efforts were being made to ensure curriculum were responsive to market needs. Indeed stakeholders were regularly consulted but limited funding did not permit effective implementation of several skill enhancement activities for both students and staff, including field practicals for students.
Cette étude a évalué la «santé» de sept universités de l’Est, du Centre et du Sud de l’Afrique à l’égard de la formation agricole et les possibilités d’amélioration des compétences, la pertinence des programmes d’enseignement, la dotation et l’accès aux ressources d’apprentissage et autres bases de données. Les universités sélectionnées représentaient divers milieux sociopolitiques, une histoire différente, et la durée de participation à la formation agricole. La plupart des universités n’avaient pas de personnel suffisant, très peut avaient des docteurs, et beaucoup d’entre eux étaient proches de la retraite ou ont été engagés en dehors du système universitaire. Il y avait des résultats limités de recherche, et la plupart d’universités n’avaient pas de banque de données organisées pour les étudiants et le personnel. Sauf pour l’Université d’Egerton, aucune autre université n’avait une institution bien étable d’’assurance. Toutefois, des efforts ont été déployés pour assurer des programmes, adaptés aux besoins du marché. En effet, les dépositaires ont été consultés régulièrement, mais un financement limité n’a pas permis la mise en oeuvre effective de plusieurs activités de renforcement des compétences pour les étudiants et le personnel, y compris les travaux pratiques sur le terrain pour les étudiants.
Language: 
A case study of selected African Universities
Date of publication: 
2010
Region Focus: 
Africa Wide
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
781-787
Notes: 

About the RUFORUM 2010 Biennal Conference
"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Higher Education"