Local-scale governance: a review of the Zambian approach to fisheries management

Abstract: 
Despite recent policies for optimizing sustainable management of fisheries, their success has been modest in practice. Excessive fishing effort and use of unsustainable fishing methods attributed to common-property of and free access to the resources by local and industrial fleets leading to decline in fish catches has continued in the presence of currently prescribed (co-)management possibilities. The country adopted co-management approach to fisheries management in the 1990s with a view to improve the fisheries stocks through community enforcement of fishery management regulations. Co-management success has not been that easy to measure or its results appreciated. In retrospect of overfishing, need is sought to continue providing a range of empirical evidence of co-management interventions as basis for designing realistic and innovative solutions for the nation. New policies and institutions need to be informed by research developed to understand fisheries systems in order to better promote sustainable trajectories. The after review recommendation to central government is a coherent approach that uses and crystallizes multiple interests and skills of co-management stakeholders. Most stakeholder groups have been involved in an ad hoc fashion through workshops, public meetings and consultative processes mainly organised by Department of Fisheries or projects. Stakeholders should be involved from the design of the process to contributing at each step in the process, including the ongoing monitoring and evaluation. A form of Memorandum of Understanding is suggested to formally set out a process that acknowledges each stakeholder’s interests providing forums to facilitate discussion, consultation and monitoring of management activities.
Malgré les récentes politiques d'optimisation de la gestion durable de la pêche, leur succès a été modeste dans la pratique. Effort de pêche excessif et l'utilisation de méthodes de pêche non durables attribués à des biens communs et le libre accès aux ressources par les flottes locales et industriels conduisant à diminuer dans les prises de poissons a continué en présence de possibilités actuellement prescrits (co) de gestion. Le pays a adopté une approche de cogestion de la gestion des pêches dans les années 1990 en vue d'améliorer les stocks de poissons à travers l'application de la réglementation communautaire de la gestion des pêches. Succès Co-gestion n'a pas été aussi facile de mesurer ou de ses résultats apprécié. En rétrospective de la surpêche, nécessité cherche à continuer à fournir une gamme de preuves empiriques des interventions co-gestion comme base pour la conception de solutions réalistes et novatrices pour la nation. De nouvelles politiques et institutions doivent être informés par la recherche mis au point pour comprendre les systèmes de pêche afin de mieux promouvoir les trajectoires durables. La recommandation après examen au gouvernement central est une approche cohérente qui utilise et cristallise de multiples intérêts et compétences des acteurs co-gestion. La plupart des groupes de parties prenantes ont été impliquées dans un mode ad hoc par le biais d'ateliers, de réunions publiques et de processus de consultation principalement organisées par le ministère des Pêches et des projets. Les parties prenantes doivent être impliquées dès la conception du processus de contribuer à chaque étape du processus, y compris le suivi et l'évaluation continue. Une forme de protocole d'accord est suggéré de mettre officiellement un processus qui reconnaît les intérêts de chaque acteur organise des forums pour faciliter la discussion, la consultation et le suivi des activités de gestion.
Language: 
Date of publication: 
2014
Country: 
Region Focus: 
Southern Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
661 - 678