A Mathematical Aso-Oke: Ndebele dolls, vertex-edge graphs, cryptology and number patterns in the lives of African Women in Agricultural Research and Development (AWARD)

Abstract: 
The Mathematical Aso-Oke: Ndebele dolls, vertex-edge graphs, cryptology and number patterns in the lives of African Women in Agricultural Research and Development (AWARD) stems from work within the 2014 Carnegie African diaspora fellowship project, Culture and women’s stories: A Framework for capacity building in science, technology, engineering and mathematics (STEM) related fields. This work is a collaboration between an African diaspora and African institutions focused at strengthening women capacities in Africa including, AWARD, Nigerian Women in Agricultural Research for Development (NiWARD), and Centre for gender issues in science and technology (CEGIST), University of Technology, Akure (FUTA). This article is founded on the CEGIST and personal stories of AWARD fellows showcasing their professional endeavors. The NiWARD in collaboration with the African diaspora has developed curricular materials for use in teaching mathematics in a gender-sensitive, multicultural manner that embraces leadership development, community building and entrepreneurship. The process uses the creative and innovative procedure of mathematical story-telling that makes visible significant aspects of the lives of these African female scientists who were chosen as AWARD Fellows. Mathematical storytelling uses mathematics tools, concepts, indigenous knowledge systems and cultural artifacts, viz, sculpturing of Ndebele dolls, to tell stories about people and communities.
La mathématique Aso-Oke, les poupées Ndebele, les graphes de pointe, la cryptologie et les modèles numériques dans la vie des femmes africaines en Recherche et Développement Agricole sont issus du projet Carnegie de la diaspora africaine en 2014, Culture et histoires de femmes : Un cadre pour le renforcement des capacités dans les domaines liés aux sciences, à la technologie, à l’ingénierie et aux mathématiques. Ce travail est une collaboration entre diaspora africaine et des institutions africaines basées sur le renforcement des capacités des femmes en Afrique, notamment AWARD, Nigerian Women in Agricultural Research for Development (NiWARD) et le Centre pour les questions de genre en science et technologie (CEGIST), Université de Technologie, Akure (FUTA). Le présent article est basé sur le CEGIST et les histoires personnelles des bénéficiaires AWARD présentant leurs efforts professionnels. Le NiWARD, en collaboration avec la diaspora africaine, a élaboré du matériel didactique pour l’enseignement des mathématiques dans une perspective multiculturelle et sensible au genre, qui englobe le développement du leadership, de la communauté et de l’entrepreneuriat. Le processus utilise la procédure créative et innovante de la narration mathématique qui rend visibles des aspects significatifs de la vie de ces femmes africaines scientifiques qui ont été choisies comme bénéficiaires d’AWARD. La narration mathématique emploie des outils mathématiques, des concepts, des systèmes de connaissances indigènes et des artefacts culturels à savoir la sculpture de poupées Ndebele pour raconter des histoires concernant les personnes et des communautés.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
West Africa
Volume: 
14
Number: 
4
Pagination: 
1-17
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345