A paradigm shift from monitoring and evaluation to interdisciplinary evaluative systems thinking: The status of evaluative processes and use in African Universities

Abstract: 
This paper is an initial attempt to assess the status and use of evaluative processes in African universities to inform their strategic decisions in face of growing demands for universities to transform and be more relevant in development and innovation processes. The desired transformation is part of the broad organisational change process that requires universities to adapt to meet the ever increasing complex development challenges of national and regional scope. The study draws from evaluation studies and specific reports over a 10 year time horizon in over 20 African universities in 10 countries. The finding reveals that universities have fully established Planning Units with clear operational strategies and monitoring frameworks. However in practice, monitoring is largely activity based and used to assess compliance with work plans and budgets and few universities have well defined monitoring, evaluation, and learning strategies and where they exist, implementation is limited or at most, ad hoc. The paper seeks to build on the body of growing literature on evaluative thinking and the need for entities to put in place adaptive systems for learning and improving.
Ce document est une première tentative pour évaluer l’état et l’utilisation des processus d’évaluation dans les universités africaines afin d’éclairer les décisions stratégiques de ces dernières face à la demande croissante aux Universités de se transformer et d’augmenter leur visibilité dans les processus de développement d’innovations. La transformation souhaitée fait partie du vaste processus de changement organisationnel qui demande que les universités changent pour répondre aux défis croissants et complexes de développement à l’étendue nationale et régionale. L’étude tire des examens d’évaluation et des rapports spécifiques de 20 Universités de 10 pays et ceci sur une période de 10 ans. Les résultats révèlent que les universités ont pleinement mis en place des unités de planification avec des stratégies opérationnelles claires et des cadres de suivi. Cependant, dans la pratique, le suivi est l’activité appliquée à une grande base et utilisée pour évaluer la conformité des plans de travail et plans budgétaires. Quelques universités ont des stratégies de suivi-évaluation et d’apprentissage bien définies et là où elles existent, leur mise en oeuvre est limitée ou plus appropriée. Le document cherche à enrichir la littérature croissante sur la réflexion évaluative et la nécessité pour les entités à mettre en place des systèmes adaptatifs pour l’apprentissage et le perfectionnement.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
299-304
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: