Pre and post-harvest management practices of groundnut and their implication to aflatoxin management in Tigray, Ethiopia

Abstract: 
In Ethiopia, groundnut is the second most important lowland oilseed after sesame, and has become an important high value crop grown in the dryland areas of the Tigray region, Northern Ethiopia. However its production is considerably low and its marketing is challenged by aflatoxin contamination. This study assessed pre and post-harvest management practices of groundnut in Tanqa-Abergele district, central zone of Tigray, Ethiopia and thier implication on aflatoxin management. A cross-sectional survey of 165 respondents and six key informants was conducted. Results showed that delayed harvesting, irrigation during harvesting and inadquate use of improved and disease resistant/ tolerant varieties were the common practices by groundnut farmers. These practices intensify moulding and subsequent aflatoxin contamination of the pods. Most farmers (65% ) did not use proper drying, cleaning, storage and shelling methods leading to increased aflatoxin contamination. Promoting and distribution of improved varieties, training of farmers on the pre and post harvest management practices with regard to aflatoxins and create awareness on health risks to human and animals is paramount to improved groundnut production in Tigray region.
En Éthiopie, l’arachide est la deuxième graine oléagineuse la plus importante après le sésame, et est devenue une culture de grande valeur, cultivée dans les zones arides de la région du Tigré, au nord de l’Éthiopie. Cependant, sa production est considérablement faible et sa commercialisation est remise en cause par la contamination par les aflatoxines. Cette étude a évalué les pratiques de gestion de la production d’arachide avant et après la récolte dans le district de Tanqa-Abergele, dans la zone centrale du Tigray, en Éthiopie, et ses implications sur la gestion des aflatoxines. Une enquête transversale auprès de 165 répondants et de six informateurs clés a été menée. Les résultats ont montré que la récolte tardive, l’irrigation pendant la récolte et l’utilisation inadéquate de variétés améliorées et résistantes/tolérantes aux maladies étaient les pratiques couramment utilisées par les producteurs d’arachide. Ces pratiques intensifient les infections des moisissures et la contamination subséquente par les aflatoxines. La plupart des agriculteurs (65%) n’utilisaient pas de méthodes appropriées de séchage, de nettoyage, d’entreposage et d’égrenage, ce qui entraînait une contamination accrue de l’arachide par l’aflatoxine. Il est recommandé d’encourager et de distribuer des variétés améliorées, de former les agriculteurs, les agents et experts en développement sur les pratiques de gestion pré et post récolte et de les sensibiliser sur la contamination par les aflatoxines et sur leurs risques pour la santé humaine et animale afin d’améliorer la production d’arachide dans la région de Tigray en général et en particulier au Tanqa- Abergele.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
North Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
931 - 936.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: