Abstract:
There is an increasing need for universities to produce graduates with strong technical skills,
practical experience in their areas of specialization, ability to work with rural smallholder
farmers and yet with broad development perspectives. One of the ways in which the
Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) is filling
this gap is through the Field Attachment Program (FAPA). The FAPA grants are awarded
to students who have completed or just about to complete their theses study. The FAPA
provides funding to enable students go for 3-6 months attachment to the communities where
they conducted their research, so that they give feedback and design follow-up activities. It
is also used to support attachment to industry, farmer organisations, research institutions,
etc. This paper shares experiences from the last five years of the program. The information
shared is drawn from data and analysis from review of individual progress implementation
reports submitted by the awardees. From 2010 – 2015, RUFORUM under its Competitive
Grants Scheme (CGS) awarded 148 FAPA grants to its funded graduate students. A synthesis
of the data reveals that the RUFORUM FAPA has enhanced student skills and capacity to
engage with communities. Students indicated that they acquired field-based experience of
working at community level as well as opportunity to transfer knowledge to farmers, and
other stakeholders. In addition, students reported that farmers were very impressed that the
field attachment enabled students to go back to the communities where they had conducted
their research and shared and disseminated their research findings. Based on this feedback,
the FAPA has achieved its set objectives. The Award offers an effective mechanism to
skilling graduates and preparing them for the labor market while at the same time linking
farmers to research outputs for which they engaged as part of participatory action research.
The FAPA process therefore provides a mechanism of how university-based research teams
can effectively engage and prepare graduates for future work. Interest in FAPA has increased
over the years as demonstrated by the increased number of applications. It is recommended
that the FAPA be institutionalized by universities as a mechanism of facilitating both graduate
and undergraduate students to participate in community activities while enhancing their
practical skills.
Il existe un besoin croissant pour les universités de produire des diplômés possédant de
solides compétences techniques, une expérience pratique dans leur domaine de spécialisation,
une capacité de travailler avec les petits exploitants ruraux et en même temps ayant de
larges perspectives de développement. L’une des façons dont le Forum régional des
universités pour le renforcement des capacités en agriculture (RUFORUM) comble cette
lacune est à travers le Programme de placement en stages des diplômés dans des milieux
où ils ont fait leurs recherches (FAPA). Les subventions pour FAPA sont accordées aux
étudiants qui ont terminé ou sont sur le point de terminer leurs thèses de fin d’études. Le
FAPA fournit des fonds pour permettre aux étudiants de retourner vivre pendant 3-6 mois
avec communautés où ils ont fait leurs recherches, de sorte qu’ils partagent des résultats de
leurs recherches et conçoivent des activités suivantes. La subvention est également utilisée
pour soutenir le stage dans l’industrie, les organisations paysannes, institutions de recherche,
etc. Cet article partage des expériences des cinq dernières années du programme.
L’information partagée est tirée de données et de l’analyse des revues des rapports de
progrès individuels présentés par les lauréats. De 2010 - 2015, RUFORUM, sous son régime
de subventions concurrentielles (CGS), a accordé 148 subventions FAPA aux étudiants des
cycles supérieurs qu’il finance. Une synthèse des données révèle que le RUFORUM FAPA
a amélioré les compétences et les capacités des étudiants à collaborer avec les communautés.
Les étudiants ont indiqué qu’ils ont acquis une expérience sur le terrain de travailler au
niveau de la communauté, ainsi que la possibilité de partage et de transfert des connaissances
aux agriculteurs, et d’autres parties prenantes, et apprennent aussi des agriculteurs. En
outre, les étudiants ont déclaré que les agriculteurs ont été très impressionnés que le FAPA
a permis aux étudiants de revenir aux communautés où ils avaient mené leurs recherches
pour partager et diffuser leurs résultats de recherche. Sur la base de ces commentaires, le
FAPA a atteint ses objectifs fixés. Le Programme offre un mécanisme efficace pour rendre
les diplômés compétents et les préparer pour le marché du travail tout en reliant les agriculteurs
aux produits de la recherche dont ils ont fait partie dans le cadre de la recherche participative
appliquée. Le processus FAPA fournit donc un mécanisme de la façon dont les équipes de
recherche universitaires peuvent s’engager efficacement et préparer les diplômés pour les
travaux futurs. L’intérêt pour FAPA a augmenté au fil des ans, comme le démontre le
nombre croissant d’applications. Il est recommandé que le FAPA soit institutionnalisé par
les universités comme un mécanisme pour faciliter à la fois les diplômés et les étudiants de
premier cycle à participer dans des activités communautaires, tout en améliorant leurs
compétences pratiques.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
437-445
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
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