Social media as platforms for improving visibility of research outputs in Africa

Abstract: 
The global knowledge economy has broadened in the 21st century and has created a push for demand to process and share information in light of this, there is increasing expectation from stakeholders in higher eduation necessitating universities to incorporate information processing and dissemination in their training curricula. Universities in sub-Saharan Africa ought to adapt and innovate to achieve amiable transformation in their processes that strengthen the utilisation of social media platforms as vehicles that increase the visibility, accessibility and utilisation of their research outputs in policy and development discourse. Selected events of the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) at which social media platforms were used constituted a case study on the use of social media platforms for improving visibility of university-based research outputs. The analysis indicated increasing interest by the academic staff and development partners in use of social media due to the perceived and potential multiplier effect in sharing their research outputs. Increased demand to train academic staff and students from within the Network of member universities in the use of Social Media for publishing, Networking and collaboration is expected. The use of social media platforms is a cost effective way for disseminating research and innovations whilst taking advantage of increased internet access and connectivity by researchers linking them directly with their target audiences.
L’économie globale du savoir s’est étendue au 21ème siècle et a stimulé la demande pour le traitement et partage de l’information; à la lumière de ceci, les acteurs au niveau de l’enseignement supérieur attendent plus des universités qu’elles prennent en compte le traitement et la diffusion de l’information dans leurs programmes de formation. Les universités d’Afrique au sud du sahara doivent s’adapter et innover pour réaliser une transformation sociale à travers des processus renforçant l’utilisation des plateformes sociales comme véhicules améliorant la visibilité, l’accessibilité et l’utilisation des travaux de recherche dans les discours politiques et de développement. Des événements organisés par le Forum Régional des Universités pour le renforcement des capacités en agriculture (RUFORUM) ont été sélectionnés pour constituer une étude de cas sur l’utilisation des plateformes de médias sociaux pour augmenter la visibilité des résultats de la recherche universitaire. L’analyse a révélé un intérêt grandissant de la part du personnel académique et des partenaires au développement dans l’utilisation des médias du fait de l’effet multiplicateur perçu et potentiel du partage des résultats de leurs recherches. Il est espéré une demande accrue pour former le personnel académique et les étudiants du réseau des universités membres dans l’utilisation des médias pour la publication, le réseautage et la collaboration. L’usage de ces plateformes est un moyen rentable de diffuser la recherche et les innovations tout en bénéficiant de l’accès accru à internet et de la connectivité par des chercheurs les liant directement à leur audience.
Language: 
English
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
4
Pagination: 
67-75.
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: