Abstract:
The significance of agriculture in driving Africa’s growth and development has greatly
gained recognition in the recent past. African universities are expected to play a critical
role in African agricultural development process because of their inherent pivotal role in
human capital development and agro-technology generation. Many universities in Africa
are plagued with low human capacity, a key factor, which has continued to undermine
their contribution to economic development in the continent. The most glaring capacity
gap is evident at graduate-level training. Therefore, this paper shares lessons based on
experience from Gulu University in Uganda on how agricultural universities experiencing
human resource capacity gaps can innovatively venture into high quality PhD-level
training. The paper describes innovation in curriculum process that led to the development
and mounting of a thematic area-based taught PhD program in the Faculty of Agriculture
and Environment. This PhD model is considered as an “accommodative strategy” suitable
for human resource-constrained universities as it allows for effective use of existing limited
human capacity while providing room for expansion within the same curriculum structure
concomitant with staff capacity improvement.
L’importance de l’agriculture dans la croissance et le développement de l’Afrique est de
plus en plus reconnue. Les universités africaines devraient jouer un rôle crucial dans le
processus de développement agricole africain en raison de leur rôle inhérent et central dans
le développement du capital humain et la production d’agro-technologie. De nombreuses
universités africaines sont confrontées à des insuffisances en matière de ressources
humaines, un facteur clé qui freine leur contribution au développement économique du
continent. Le besoin en capacité le plus flagrant est au niveau de la formation du deuxième
cycle. Ainsi, cet article partage des leçons tirées de l’expérience de l’Université de Gulu
en Ouganda sur la façon dont les universités agricoles confrontées à des insuffisances en
matière de ressources humaines peuvent s’engager dans une formation de niveau doctoral de
haute qualité. L’article décrit l’innovation dans le processus d’élaboration des programmes
menant au développement et au montage d’un programme de thèse de doctorat basé sur
des domaines thématiques à enseigner à la Faculté d’agriculture et de l’environnement. Ce modèle de thèse de doctorat est considéré comme une «stratégie accommodante» adaptée aux
universités à faible capacité en ressources humaines, car elle permet d’utiliser efficacement
les capacités humaines existantes tout en offrant la possibilité d’une expansion à l’intérieur
de la structure du même curricula, qui se produit en même temps que l’amélioration de la
capacité du personnel.
Language:
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
Part 2
Pagination:
77-85.
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: