Abstract:
This study aimed at i) identifying the challenges faced by selected francophone universities
of Africa, under the EU-ACP EDULINK II ADECEA project, in aligning post-graduate
programmes to the Licence-Master-Doctorat (LMD) system, and ii) developing a strategy
for aligning the systems used by these universities to the LMD system. Consultations and
key informant interviews were used to collect the necessary information from key stakeholders
(university staff, research renters, local and, international NGOs, governors, ministers, local
and national legislators, religious leaders and students) among others in Burundi, D.R Congo
and Madagascar. Key challenges to the implementation of the LMD system included limited
political commitment to higher education; limited scientific and technological research; limited
capacity (human, financial and infrastructural) to train the rapidly growing number of students;
low staffing; and insufficient resources allocated to education and their unequal distribution
between wages, pedagogy, research and investment. In addition, there are shortcomings in
university governance, leadership and communication within the higher educational institutions
(HEIs). Successful LMD implementation in the targeted universities should entail: enhanced
and strengthened organizational and institutional capacities of the universities, review and
update of existing curricula development of course modules and their content, and creation
and strengthening partnerships between the targeted universities and those with comparative
advantage.
Cette étude visait à i) identifier les difficultés que rencontrent les universités francophones
sélectionnées sous le projet EU-ACP EDULINK II ADECEA à harmoniser leurs programmes
de troisième cycle avec le système de Licence-Master-Doctorat (LMD) et ii) développer
une stratégie d’harmonisation des systèmes utilisés par ces universités avec le système
LMD. Des consultations et interviews d’informateurs clés ont été conduits pour collecter
l’information nécessaire au près des acteurs clés (personnel universitaire, chercheurs, ONGs
locale et internationale, gouverneurs, ministres, législateurs local et international, autorités
religieuses et étudiants) entre autres au Burundi, en RDC et au Madagascar. Les défis
majeurs liés à la mise en oeuvre du système LMD sont entre autres, le faible engagement
politique dans l’enseignement supérieur, la recherche scientifique et technologique limitée,
le manque de capacité (humaine, financière, infrastructurelle) à former le nombre croissant
d’étudiants, l’insuffisance de personnel, l’insuffisance des ressources allouées à l’éducation
et leur distribution inégale entre salaires, pédagogie, recherche et investissement. Par ailleurs,
il y a des lacunes dans la gouvernance universitaire, le leadership et la communication, au
sein des institutions d’enseignement supérieur. La réussite de la mise en oeuvre du LMD
dans les universités ciblées doit passer par l’amélioration et le renforcement organisationnel
et institutionnel des capacités des universités, l’examen et l’actualisation des curricula de
modules de cours existants et leur contenu, puis la création et le renforcement de partenariats
entre les universités ciblées et d’autres ayant un avantage comparatif.
Language:
Abkhazian
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
Central Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
3
Pagination:
5 - 12
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345