Abstract:
Electronic resources (E-resources) enable students, lecturers, librarians and researchers, to
conduct multiple searches, print citations and full text and access publications remotely
through hyperlinks to related content. These processes are important to advance published
research. Despite existing challenges in information services, recent research reveals that
e-resources can positively impact research techniques and skills, successful acquisition of
contracts and grants, increase the number of published papers and citations and raise the
number of graduating doctoral students. Through the Centre for Applied Biosciences
International (CABI) and the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture
(RUFORUM) collaboration, over 32 universities in Eastern, Central and Southern Africa
have gratis privileged access to CAB Abstracts and CABI Compendia, effectively reducing
constraints associated with high subscription costs. This case study supplements earlier
research on similar initiatives under Research 4 Life and INASP’s Programme for the
Enhancement of Research Information (PERii) by evaluating awareness, access, use and
impacts of CAB Abstracts and CABI Compendia within the RUFORUM consortium. This
case study will investigate the impact of e-resource usage among lecturers, librarians,
researchers and students in 32 agricultural universities in Africa The study objectives will
aim at; (1) Determining awareness and use of CAB Abstracts and CABI Compendia (2)
Determining the impacts of CAB Abstracts and CABI Compendia with a focus on the
amount of time saved when conducting research and the effect on teaching and research.
(3) Identifying factors influencing access and use of CAB Abstracts and CABI Compendia.
The study aims to use purposive sampling. A total of three hundred respondents from 10
Universities that participated in CABI training sessions will be selected to respond to online
surveys for data collection. Findings from the case study will be useful in developing strategy
to enhance awareness, access and use of e-resources by Africa’s Tertiary Agricultural
Institutions.
Les ressources électroniques (E-ressources) permettent aux étudiants, aux enseignants,
aux bibliothécaires et aux chercheurs, de mener des recherches multiples, d’imprimer des
citations et des textes entiers et accèdent aux publications à distance via des hyperliens vers du contenu connexe. Ces processus sont importants pour faire avancer les recherches qui
sont publiées. En dépit des difficultés existantes dans les services d’information, la recherche
récente révèle que les ressources électroniques peuvent avoir un impact positif sur les
techniques et les compétences, l’acquisition réussie de contrats et de subventions de
recherche, l’augmentation du nombre d’articles publiés et de citations et l’augmentation du
nombre de diplômés de doctorat. A travers la collaboration entre le « Centre for Applied
Biosciences International (CABI) » et le Forum des Universités Régionales pour le
Renforcement des Capacités dans l’Agriculture (RUFORUM), plus de 32 universités de
l’Afrique de l’Est, du Centre et du Sud ont accès privilégié gratuit aux résumés de CAB
Abstracts et aux recueils de CABI, réduisant les contraintes liées aux coûts élevés de
souscription. Ce cas d’étude complètes les étude de recherche antérieure sur les initiatives
similaires dans le cadre de la recherche Programme INASP 4 Life et pour l’amélioration de
l’Information de Recherche (PERii) en évaluant la sensibilisation, l’accès, l’utilisation et les
impacts des résumés de CAB et des recueils de CABI au sein du consortium de RUFORUM.
Cette étude de cas va examiner l’impact de l’utilisation des ressources électroniques entre
les professeurs, les bibliothécaires, les chercheurs et les étudiants dans 32 universités agricoles
en Afrique Les objectifs de l’étude visera à; (1) La détermination de la sensibilisation et de
l’utilisation des résumés de CAB et les recueils de CABI (2) Déterminer les impacts des
résumés de CAB et les recueils de CABI avec un accent sur le gain de temps pour
effectuer des recherches et de l’effet sur l’enseignement et la recherche. (3) Identifier les
facteurs qui influent sur l’accès et l’utilisation des résumés de CAB et les recueils de
CABI. L’étude vise à utiliser un échantillonnage raisonné. 300 répondants de 10 universités
qui ont participé à des sessions de formation CABI seront sélectionnés pour répondre à des
sondages en ligne pour la collecte de données. Les résultats de l’étude de cas seront utiles
dans l’élaboration de la stratégie pour accroître la sensibilisation, l’accès et l’utilisation des
ressources électroniques par les établissements tertiaires agricoles de l’Afrique.
Language:
English
Date of publication:
2014
Country:
Region Focus:
East Africa
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition:
Extent:
57 - 58