Taking pro-active actions to enhancing the quality of African universities graduates for the labour market

Abstract: 
African Universities are facing an unprecedented growth in enrolment that has more than doubled in the last decade alone. This growth pattern has affected the teaching, learning, supervision and mentorship processes as on average one professor has at least 50% more students compared to the global average. The Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) is in constant search for best practices and innovations that help to improve the delivery of quality education attainment in the 60 member universities. Through a consortium of partners and associated partners, RUFORUM is participating in an innovative project on deploying interactive on-line networking platform for improving quality and relevance of African University Graduates to labour markets. The purpose of this paper is to share the lessons and experiences garnered during the implementation of project activities under the RUFORUM component. Commendable success has so far been achieved in terms of development of six innovative PhD programmes in various disciplines including agricultural biosciences, agro-ecology, petroleum studies and forestry resources. In addition, four master’s programmes at Egerton University, Gulu University and University of Antananarivo have received technical backstopping to strengthen their implementation processes. Students in various African universities have received various transferable skills including; adaptability, self-awareness, critical thinking, collaboration, decision making and ethical action, among others. Consortium partners and other RUFORUM network members are taking proactive steps towards establishing mechanisms for supporting graduate supervision and mentorship including the use of digital feedback platforms. In moving forward, it is vital that universities undertake retooling of faculty and mid-career personnel as well as students, and continue to innovate in the delivery of graduate supervision and mentorship. Universities further need to organize on regular basis career talks that help graduates in their career paths through network and formation of communities of practice aspects of which are not routinely covered through the conventional curriculum.
Les universités africaines sont confrontées à une croissance sans précédent des inscriptions qui ont plus que doublé durant la dernière décennie. Ce modèle de croissance a tellement affecté les processus d’enseignement, d’apprentissage, de supervision et de mentorat que, en moyenne, un professeur a au moins 50% plus d’étudiants par rapport à la moyenne mondiale. Le Forum des universités régionales pour le renforcement des capacités en agriculture (RUFORUM) est à la recherche constante des meilleures pratiques et des innovations qui aident à améliorer la prestation de l’éducation de qualité dans les 60 universités membres. Grâce à un consortium de partenaires et partenaires associés, RUFORUM participe à un projet innovant sur le déploiement en ligne d’une plateforme interactive de réseautage pour améliorer la qualité et la pertinence au marché du travail des diplômés des universités africaines. Le but de cet article est de partager les leçons et les expériences encaissées au cours de la mise en oeuvre des activités du projet dans le cadre du volet RUFORUM. Le succès intéressant a jusqu’à présent été atteint avec six programmes de doctorat innovants dans diverses disciplines, notamment les biosciences agricoles, agro-écologie, des études de pétrole et des ressources forestières développées. En outre, quatre programmes de maîtrises à l’Université d’Egerton, l’Université de Gulu et de l’Université d’Antananarivo ont reçu un appui technique pour renforcer leurs processus de mise en oeuvre. Les étudiants de différentes universités africaines ont reçu diverses compétences transférables, y compris l’adaptabilité, la conscience de soi, la pensée critique, la collaboration, la prise de décision, et l’action éthique, entre autres. Les partenaires du consortium et d’autres membres du réseau RUFORUM prennent des mesures proactives en vue d’établir des mécanismes pour soutenir la supervision des études supérieures et de mentorat, y compris l’utilisation de plates-formes de rétroaction numériques. Pour l’avenir, il est essentiel que les universités s’engagent dans les recyclages du personnel de la faculté et en milieu de carrière ainsi que des étudiants, et continuer à innover dans la prestation de supervision des études supérieures et de mentorat. Les universités en outre ont besoin d’organiser de façon régulière des entretiens de carrière qui aident les diplômés dans leur cheminement de carrière à travers le réseau et la formation de communautés de pratique ; des aspects qui ne sont pas systématiquement couverts par le programme conventionnel.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
1
Pagination: 
247-256
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: