Teaching report writing in crop science to undergraduate agriculture students in a Nigerian University

Abstract: 
In response to the urgent need for acquisition of technical writing skill by students, the Faculty of Agriculture, Obafemi Awolowo University, Ile-Ife, Nigeria introduced a onesemester course on Report Writing in Crop Science (coded CPP 408) to the fourth year of the 5-year Bachelor’s degree curriculum in Agriculture. Whenever offered, the course was taught to a fairly large class (usually e”300 students), using Content Analysis, a research tool used to determine the presence of certain words or concepts within texts or sets of texts. The objective of this study was to evaluate the performance of the students in the course and its effectiveness on the students’ performance in the compulsory final year research project (coded CPP 514) the students executed a year later. Students were assigned full-text research papers from journals and were guided into identifying and scoring on a standard scoring sheet the presence (1) or absence (0) of concepts expected in each section of technical papers. At the end of the semester, each student was assigned 25 papers from standard journals to score as done in class, statistically analyze the scores and write up the research in a technical journal format. Performance of the students in CPP 408 ranged from 20 to 63% with a mean of 41.3±1.04 Their performance in CPP 514 was better, ranging from 45 to 75% with mean=66±1.15. Performance in the two courses was positively correlated (r=0.48; r2=0.23). study revealed that undergraduate students can be effectively taught technical report writing, using content analysis. Further refinements of this approach will likely improve skill acquisition of students for improvement in writing technical reports.
En réponse à la nécessité urgente pour l’acquisition de compétences techniques des rédactions par des étudiants, la Faculté d’Agriculture de l’Université Obafemi Awolowo, à Ile-Ife, au Nigéria, a présenté un cours d’un semestre sur la rédaction de rapports dans la Science de culture (codé CPP 408) pour la quatrième année du programme d’études de 5 ans de diplôme en agriculture. Chaque fois, le cours a été enseigné à une assez grande classe (généralement 300 étudiants), en utilisant l’analyse de contenu, un outil de recherche utilisé pour déterminer la présence de certains mots ou concepts dans les textes ou ensembles de textes. L’objectif de cette étude était d’évaluer la performance des élèves dans le cours et son efficacité sur la performance des élèves dans le projet de recherche de la dernière année obligatoire (codé RPC 514) que les étudiants devaient exécuter un an plus tard. Des documents de recherche en texte intégral de revues ont été attribués aux étudiants. Ils ont été guidés dans l’identification et au marquage sur une feuille standard de notation de la présence (1) ou l’absence (0) de concepts prévus dans chaque section de documents techniques. À la fin du semestre, chaque élève a reçu 25 communications à partir des revues standard pour marquer comme fait en classe, analyser statistiquement les scores et écrire la recherche dans un format de revue technique. La performance des étudiants en CPP 408 variait de 20 à 63% avec une moyenne de 41,3 ± 1,04. Leur performance en CPP 514 était meilleur, allant de 45 à 75% avec une moyenne = 66 ± 1,15. Les performances dans les deux cours étaient positivement corrélée (r = 0,48; r2 = 0,23). L’étude a révélé que les étudiants de premier cycle peuvent être efficacement enseignés les techniques de rédaction de rapports, en utilisant l’analyse de contenu. D’autres modifications de cette approche seront susceptibles d’améliorer l’acquisition des compétences des étudiants pour le renforcement de la rédaction de rapports techniques.
Language: 
Date of publication: 
2014
Country: 
Region Focus: 
West Africa
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
71 - 75