Towards making a difference through partnership and knowledge exchange in smallholder dairy systems

Abstract: 
Milk production has the potential to substantially contribute to sustainable household income, food and nutritional security. However, acute staff shortages and inadequate skills within the sector have been major challenges. Over the last five years Scotland’s Rural College (SRUC) has been in a partnership with two universities: Mzuzu University, and Lilongwe University of Agriculture and Natural Resources, and the Department of Animal Health and Livestock Development to contribute to the development of the dairy sector in Malawi. This work has centred on three capacity building projects titled: Sustainable Farming Systems, Optimising Smallholder Dairying, and Dairy Diploma Programme. The projects activities involved training farmers, extension workers, development managers, researchers, trainers and graduate students (MSc, MPhil, PhD, and Postdoctoral) and the integration of knowledge transfer with graduate training in support of sustainable smallholder dairy development in Malawi. Volunteer farmers were trained as lead farmers for peer knowledge exchange. This paper reports the experiences of the five-year partnership between institutions in Malawi and Scotland on strengthening smallholder dairy systems. In order to better understand the institutions’ and individual actors’ experiences and lessons from the collaborative projects, a survey of 30 key actors was undertaken in March/April 2013. This paper is based on the results of the survey. In Malawi dairy farming has been identified as its flag-ship industry. Through this initiative, a practical diploma course in dairy science has been established in Malawi and a flexible programme for life-long learning is envisaged in the future.
La production de lait a le potentiel de contribuer de manière substantielle aux revenus des ménages, à la sécurité alimentaire et nutritionnelle. Toutefois, les pénuries aiguës de personnel et les compétences inadéquates dans le secteur représentent des défis majeurs. Au cours des cinq dernières années, le Scotland’s Rural College (SRUC) a été en partenariat avec deux universités (l’Université de Mzuzu et l’Université d’Agriculture et des Ressources Naturelles de Lilongwe) et le Département de Santé Animale et de Développement de l’élevage au Malawi. Le présent travail a focalisé sur trois projets de renforcement des capacités intitulés: Systèmes d’Agriculture Durable, Optimisation de la Production Laitière par les petits exploitants et Programme de Formation Professionnelle sur les produits laitiers. Les activités du projet comprenaient la formation des agriculteurs, des agents de vulgarisation, des responsables du développement, des chercheurs, des formateurs et des étudiants diplômés (MSc, MPhil, PhD et Postdoc) et l’intégration du transfert des connaissances à la formation des diplômés au Malawi. Les agriculteurs volontaires ont été formés en tant qu’agriculteurs principaux pour permettre l’échange de connaissances entre pairs. Ce document rend compte des expériences du partenariat entre les institutions du Malawi et d’Ecosse sur le renforcement des systèmes de production laitière des petites exploitations. Afin de mieux comprendre les expériences et les enseignements tirés des projets de collaboration, une enquête a été réalisée auprès de 30 acteurs clés en Mars/Avril 2013. Ce document est basé sur les résultats de l’enquête. Au Malawi, l’exploitation laitière a été identifiée comme une industrie phare. Grâce à cette initiative, un cours pratique sur les sciences laitières a été mis en place au Malawi et un programme flexible pour la formation continue a été envisagé.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
Southern Africa
Volume: 
14
Number: 
4
Pagination: 
41-49.
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: