Tracking University Development Contributions: Emerging Indicators from Moi University

Abstract: 
Agricultural universities have a tripartite mandate to design and deliver effective and development relevant academic, research and outreach programmes. Conventional university training, tracking, grading and reporting emphasizes the academic and research components, and hardly reports against outreach. Consequently, outreach remains poorly funded, and if there are any contributions of universities to development innovations, these have gone unnoticed or credit given to partners who adopt and scale out the innovations. Through the Outreach (CARPs) programme the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) is piloting experiential learning and value chain approaches, aimed at improving university effectiveness to address development challenges. The question being raised is; with the weak tracking and reporting against outreach results, will the three pilot universities be able to capture and articulate the lessons and impacts from this programme, to appropriately inform the scaling out to the rest of RUFORUM universities? The paper uses the provisional results from Moi Chepkolel University CARP project to generate discussions around three main questions: The importance of outreach as part of students training, the reporting and value attached to its results, and the way forward. Preliminary results from Moi show that students have more than met the initial Outreach target of reaching 300 farmers, by engaging over 900 farmers through their outreach activities, have produced a Communication tool, drafted field handbook of pests and diseases, drafted a community level register of striga affected farms and are embarking on processing and branding 9 soya/peanut products with Farmers Associations, all of which are outside of their academic requirements for graduation.
Les université agricoles ont un triple mandat de concevoir et de fournir la recherche et les programmes de sensibilisation efficaces et académiques relevant du développement. La formation universitaire classique, le suivi, le classement et la communication mettent l’accent sur les composantes universitaires et celles de la recherche, et à peine rapportent contre la sensibilisation. Par conséquent, la sensibilisation reste plus pauvrement financée et s’il y a des contributions des universités à des innovations de développement, celles-ci sont passées inaperçues ou le crédit est accordé à des partenaires qui adoptent et intensifient les innovations. Grâce au programme de sensibilisation du public (CARP), RUFORUM met à l’essai l’apprentissage expérientiel et les approches de la chaîne de valeur, visés pour améliorer l’efficacité des universités afin de relever les défis du développement. La question qui se pose est la suivante : avec le suivi et la communication qui sont faibles par rapport aux résultats de sensibilisation, les trois universités pilotes seront-elles en mesure de saisir et d’articuler les enseignements et les impacts de ce programme, pour informer convenablement la remise à niveau dans le reste des universités du RUFORUM? Le document se veut utiliser les résultats provisoires du projet CARP de l’Université Chepkolel Moi pour engendrer des discussions autour de trois questions principales: l’importance de la sensibilisation dans le cadre de la formation des étudiants, la communication et la valeur attachée à ses résultats, et la voie à suivre. Les résultats préliminaires de Moi montrent que les étudiants ont plus que répondu à l’objectif initial de sensibilisation pour atteindre 300 agriculteurs, en engageant plus de 900 agriculteurs par le biais de leurs activités de sensibilisation ; ils ont produit un outil de communication, ils ont rédigé un guide de terrain sur des ravageurs et des maladies, un registre du niveau communautaire des exploitations touchées par le striga et se lançant dans la transformation et en montrant l’image de marque de 9 produits du soja / arachide avec les associations d’agriculteurs, qui sont toutes en dehors de leurs exigences académiques pour la graduation.
Language: 
English
Extended abstracts submitted under Strengthening Science & Technology
Date of publication: 
2012
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Science & Technology