The use of mobile phone in camel marketing: The case of Babille district of Fafan zone, Somali region, Ethiopia

Abstract: 
This study assessed the use of a mobile phone in camel marketing in Babille district, Fafan zone, Somali region, Ethiopia. A random sample of 130 households was selected from two purposively selected areas (kebeles) in Babille district. Descriptive statistics and binary logistic regression model were used to analyze data. The model result indicated that age, year of education of household head, information seeking behavior, annual household income, access to market information and availability of mobile phone technicians were significant determinants of mobile phone usage. The most important challenges in the use of mobile phones in camel marketing were reported as lack of electricity, phone network interruptions, lack of mobile phone use knowledge, language barriers, lack of access to market information, and absence of organized sources of information. The study recommends a) adult education to enhance ICT usage, b) provision of seasonal extension services, and c) deployment of IT technicians to expand ICT usage in camel marketing in the Somali and other camel rearing regions.
La présente étude a évalué l’utilisation du téléphone portable dans le marketing du chameau dans le district de Babille, zone Fafan, région Somali, Ethiopie. 130 ménages ont été sélectionnés au hasard dans deux zones choisies à dessein dans le district de Babille. Des statistiques descriptives et un modèle de régression logistique binaire ont été utilisés pour l’analyse les données. Les résultats du modèle indiquent que l’âge, le niveau d’éducation du chef de ménage, le comportement de recherche d’information, le revenu annuel du ménage, l’accès à l’information sur le marché et la disponibilité des techniciens de téléphonie mobile sont significatifs dans l’utilisation du téléphone. Les majeurs défis dans l’utilisation des mobiles dans le marketing du chameau étaient le manque d’électricité, les interruptions du réseau téléphonique, le manque de connaissances sur l’utilisation du téléphone portable, les barrières linguistiques, le manque d’accès au marché et l’absence de sources d’information organisées. Cette étude recommande l’éducation des adultes afin d’améliorer l’utilisation des téléphones mobiles, b) la prestation périodique des services d’encadrement, et c) le déploiement des informaticiens pour promouvoir l’utilisation des TIC dans la commercialisation du chameau dans leurs régions d’élevage.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
North Africa
Author/Editor(s): 
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
3
Pagination: 
247-251
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: