The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants. This record contains an extended abstract accepted under the theme Strengthening S&T Capacity in Africa
Higher Education Partnerships: Experiences and Impact in Sub-Saharan Africa
Abstract:
Tertiary-level human capital in Africa, particularly in sub-
Saharan Africa (SSA), is extremely low and, when available, it
is variable in terms of quality and competitiveness. African
countries are facing challenges related to ineffective institutional
infrastructures and dysfunctional systems. Higher education is
one of the most effective mechanisms to solve development
challenges. However higher education in SSA faces several
challenges including limited access, poor quality and relevance
of programs and curricula, weak governance to financial
constraints, poor infrastructures and facilities, weak research
and innovation capacities, critical shortage of and aging faculty,
and lack of focus on problem solving. Furthermore, African
higher education institutions are generally plagued by weak
governance, leadership and management capacities. Higher
education partnerships are cost-effective and sustainable
mechanisms of developing and building institutional and human
capacities to solve cross-sectoral development challenges. The
Higher Education for Development (HED) partnership model
enhances human and institutional capacity building through
international collaborations between U.S. and overseas higher
education institutions.
This paper demonstrates the crucial contributions of mutually
beneficial and problem-solving partnerships in addressing a wide
range of development challenges in SSA. Partnerships provide
improved teacher training to local schools and better-prepared
health workers, build capacity that enables quick response to
zoonotic disease outbreaks, build solar panels for rural
communities or build capacity to improve disaster risk
management and food security capabilities. The paper
concludes that well-designed, monitored and supported
collaborations of higher education institutions have a farreaching
impact on problem solving and development in SSA.
Le capital humain du niveau tertiaire en Afrique,
particulièrement en Afrique sub-saharienne (ASS), est
extrêmement faible et, lorsque disponible, il est variable en termes
de qualité et de compétitivité. Les pays Africains sont confrontés
aux défis liés aux infrastructures institutionnelles inefficaces et
des systèmes dysfonctionnels. L’enseignement supérieur est
l’un des mécanismes les plus efficaces pour résoudre les
problèmes de développement. Cependant l’enseignement
supérieur en Afrique sub-saharienne fait face à plusieurs défis
incluant l’accès limité, la mauvaise qualité et la pertinence des
programmes et des curricula, la mauvaise gouvernance pour
les contraintes financières, les infrastructures et les équipements
pauvres, la recherche et les capacités d’innovation faibles, la
grave carence de professeurs et d’experts, et le manque de
concentration sur la résolution de problèmes. En outre, les
institutions Africaines d’enseignement supérieur sont
généralement en proie à des capacités faibles de gouvernance,
de leadership et de gestion. Les partenariats en enseignement
supérieur sont des mécanismes rentables et durables de
développement et de renforcement des capacités institutionnelles
et humaines pour résoudre les problèmes de développement
intersectoriels. L’enseignement supérieur pour le modèle de
partenariat au développement (HED) améliore le renforcement
des capacités humaines et institutionnelles à travers des
collaborations internationales entre les institutions
d’enseignement supérieur des États-Unis et de l’étranger. Cet
article démontre la contribution décisive des partenariats de
résolution de problèmes mutuellement bénéfiques en abordant
un large éventail de problèmes de développement en Afrique
sub-saharienne. Les partenariats offrent une meilleure formation
des enseignants pour les institutions d’enseignement locales et
des professionnels de la santé les mieux préparés, renforcent
les capacités qui permettent une réponse rapide aux épidémies
de maladies zoonotiques, construisent des panneaux solaires
pour les communautés rurales ou renforcent les capacités afin
d’améliorer la gestion des risques de catastrophe et des
capacités de sécurité alimentaire. Le document conclut que les
collaborations bien conçues, suivies et soutenues des institutions
d’enseignement supérieur ont un impact considérable sur la
résolution de problèmes et le développement en Afrique subsaharienne.
Language:
Extended abstract under Strengthening S&T Capacity in Africa
Date of publication:
2012
Region Focus:
North America
Southern Africa
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition:
Notes: