About the RUFORUM 2010 Biennal Conference
"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Higher Education"
An epistemological paradigm shift from adaptive to systemic approach to agricultural curricula review and development in Higher Education Institutes
Abstract:
The limited impacts on poverty, hunger and land degradation
from past efforts in agricultural training, research and outreach
have been partly blamed on the education philosophy in higher
education that is teacher centered and based on rigid disciplinary
curricula developed solely by professionals. Currently, African
higher education is going through renewal phase to address the
challenge using an adaptive approach of responding by creating
new courses and programmes without necessarily rethinking
their educational philosophy. In this paper we draw on
experiences of a “Community of practitioners” working with
multi-stakeholder Innovation Platforms (IPs) established under
the Sub-Saharan Africa Challenge Programme (SSA-CP) in
facilitating a process of epistemological change to link the
academic world to the complex realities of communities in order
to improve and extend the impacts of learning in society. A
multi-stakeholder Participatory Action research learning cycle
comprising of three phases (planning, implementation and
evaluation) with the implementation phase consisting of four
(4) workshops (multi-stakeholder partnerships, personal and
team skills, organizational change and knowledge management)
was used to foster transformative experiences of participation
and learning. A survey of 20 stakeholders that participated in
the learning cycle and 50 others interviewed in relation to the
participatory development of the M.Sc. degree programme in
Integrated Watershed Management (IWM) programme
revealed that there is an urgent need for an epistemological
paradigm change towards an integrated, systems-based
perspective to learning that emphasizes, first, approaches that
are student centered and foster experiential and lifelong learning;
second, interconnections and interactions between different
disciplines as well as recognizes and integrates indigenous or local knowledge and case studies; and thirdly, stakeholder
engagement in curriculum development and implementation
processes. This calls for further institutional innovations
improving the connectivity between IPs and Universities and
within curriculum components themselves.
Les impacts limités sur la pauvreté, la faim et la dégradation de
terre à partir des efforts du passé dans la formation agricole, la
recherche et les provisions des services communautaires ont
été, en partie, blâmés sur la philosophie éducative dans
l’enseignement supérieur qui est tel que l’enseignant est le centre
d’intérêt et est basé sur des programmes d’études disciplinaires
rigides développés seulement par des professionnels.
Actuellement, l’enseignement supérieur Africain passe par la
phase de renouvellement pour adresser le défi en utilisant une
approche adaptative de réponse en créant de nouveaux cours
et programmes sans repenser nécessairement leur philosophie
éducative. En cet article, nous tirerons parti des expériences de
la « Communauté de praticiens » fonctionnant avec les
plateformes d’innovation de multi-actionnaires (IPS) établies
dans le cadre du programme de défi en Afrique Sub-saharienne
(SSA-CP) dans la facilitation d‘un processus de changement
épistémologique pour lier le monde universitaire aux réalités
complexes des communautés afin d’améliorer et de prolonger
les impacts de l’apprentissage dans la société. Un cycle
d’apprentissage participatif de recherche-action des multiactionnaires
comportant trois phases (planification, exécution
et évaluation) avec la phase d’exécution se composant de quatre
(4) ateliers (associations de multi-actionnaires, qualifications
personnelles et d’équipe, changement organisationnel et gestion
de la connaissance) a été employé pour stimuler des expériences
transformatives de participation et d’apprentissage. Un aperçu
de 20 participants qui ont participé au cycle d’apprentissage et
de 50 autres interviewés par rapport au développement
participatif du programme de maitrise en programme intégré
de gestion des bassins hydrographiques (IWM) a indiqué qu’il
y a un besoin pressant de changement de paradigme
épistémologique vers une perspective intégrée et basée sur les
systèmes d’apprentissage qui insistent en premier lieu sur les
approches qui sont telles que l’étudiant est le centre d’intérêt
et la stimulation de l’apprentissage empirique et perpétuel; en
second lieu, les interconnexions et les interactions entre différentes disciplines comme l’identifie et l’intègre la
connaissance indigène ou locale ainsi que les études de cas ; et
en troisième lieu, l’engagement des participants dans le
développement de programme d’études et le processus
d’exécution. Ceci demande encore d’autres innovations
institutionnelles améliorant la connectivité entre les IPS et les
universités ainsi qu’au sein des composants de programme
d’études eux-mêmes.
Language:
English
Date of publication:
2010
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Collection:
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Printed resource
Publisher:
ISSN:
E_ISSN:
Edition:
Extent:
790-794
Notes: