Abstract:
Since 2010, the African European Partnerships on Agricultural Research for Development
(PAEPARD) is promoting a multi-stakeholder partnership (MSP) approach, involving nonresearch
stakeholders, as a new way of co-creating and using knowledge and improving the
collaboration among actors in solving the challenges faced by smallholder farmers on the
African continent. More than 24 MSP have been created along different value chains across
17 African countries through two brokering mechanisms: open calls and Users’ Led Process
(ULP) which is in itself a MSP approach. The MSP has shown advantage of serving as fora
in identifying and expressing the real challenges of farmers and offers a space for knowledge
co-creation in addressing those challenges and therefore ensuring the sustainability of actions.
In this study, we bring out the experience and role played by 4 African agricultural universities
engaged in 4 different MSP. These 4 case studies expose the significant role of African
Universities in building capacity of non-research stakeholders. Although some European
universities are playing a key role in the MSP promoted by PAEPARD they are referred to
but not developed in this paper which focusses on African universities’ experience. The
purpose of this paper is to stimulate debate and call on African universities - using evidence
from the PAEPARD experience - to increase their participation and engagement in MSP
and integrate this approach in their research, teaching and outreach for the benefit of African
farmers especially smallholder farmers thereby contributing to achieving the AU 2063 Agenda
for Change and SDGs.
Depuis son lancement en 2010, la Plate-forme de Partenariats Afrique-Europe en Recherche
Agricole pour le Développement (PAEPARD - en Anglais) fait la promotion de l’approche
des partenariats multi-acteurs impliquant les non-chercheurs comme une nouvelle voie de
concrétion et utilisation des connaissances et un mécanisme de collaboration entre différent acteurs en vue de relever les défis que rencontrent les petits producteurs africains. En
suivant cette approche plus de 24 partenariats multi-acteurs ont été formés sur différentes
chaines de valeur et sont opérationnels dans 17 pays d’Afrique comme résultant des deux
mécanismes de courtage utilisés: appels à propositions ouverts et le processus guidé par les
utilisateurs (PGU) qui est elle-même une forme de partenariats multi-acteurs. L’approche
multi-acteurs présente l’avantage de travailler sur les défis identifiés par les producteurs
eux-mêmes tout en offrant un espace de cocréation des connaissances par différent acteurs
ce qui garantit la durabilité des actions. Le but de cet article est de lancer un débat et un
appel - en s’appuyant sur les évidences renseignées de l’étude de cas de PAEPARD - aux
universités d’augmenter leur participation et engagement dans les partenariats multi-acteurs;
d’intégrer cette approche dans leurs programmes de recherche, d’enseignement et de
vulgarisation agricole pour le bienfait des fermiers africains spécialement les petits producteurs
contribuant à réaliser les objectifs de développement durable au bénéfice de petits producteurs
africains. Ceci va contribuer à réaliser le programme de l’Union Africaine appelé « AU
2063 Agenda for Change » ainsi que les objectifs de développement durables.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
West Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
421-428
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: