Reforming African Universities for development relevance: what will it take?

Abstract: 
The outcry for reform in African universities over the last two decades has been epic; and the extent of reforms that have been executed on the continent is varied leaving islands of success in teaching, research and innovation. What has been clear is the fact that many education commentators wish African universities to transition from the current trend of teaching universities to focus on research and innovations that address the ‘common man’s problems’ whilst positioning Africa on the global competitive edge. In this editorial we opine that universities reforms in Africa are critical but it takes more than just a university to reform. Reform is a socio-political context; it requires political commitment and leadership at continental and national level including trust and confidence in the research and innovation outputs from universities in Africa and setting and assigning universities clear development objectives that ought to be delivered and matching this with counterpart funding to facilitate delivery. Further, supporting education value chain that integrate technical vocational education and training (TVET) institutions aids in technology generation, translation and transfer. Importantly, strengthening doctoral training in Africa is urgent and critical for generation of innovations and leadership to support the continent transformation. Clearly, the reform process is complex and as such, it takes a systematic process requiring a major diagnostic and surgery of all processes and practices in the universities and no quick fix will solve the problem.
Au cours des deux dernières décennies, l’engouement suscité par les réformes dans les universités en Afrique a été épique; et l’ampleur des réformes mises en oeuvre sur le continent a varié, faisant place aux îlots de succès dans l’enseignement, la recherche et l’innovation. Ce qui est toutefois clair, c’est que de nombreux observateurs souhaitent que les universités en Afrique transitent de l’actuelle tendance d’enseigner à la recherche et aux innovations qui répondent aux «problèmes quotidiens des hommes» tout en positionnant l’Afrique dans la compétitivité mondiale. Dans cet éditorial, nous signalons que les réformes universitaires en Afrique sont très importantes, mais il faudra plus qu’une université pour y arriver. La réforme a aussi sa place dans un contexte socio-politique; elle exige un engagement politique et un leadership aux niveaux continental et national, y compris une confiance en les résultats de recherche et d’innovation des universités en Afrique, et la définition et l’attribution d’objectifs de développement clairs pour les universités, objectifs qui devraient être atteints et assortis de fonds de contrepartie pour faciliter leur exécution. De plus, le soutien à la chaîne de valeur de l’enseignement intégrant les institutions d’enseignement et de formation professionnelle et technique (EFTP) facilite la création, la traduction et le transfert de technologies. De façon importante, il est urgent et essential de renforcer la formation doctorale dans les universités en Afrique pour générer des innovations et un leadership qui accompagnent la transformation du continent. De toute évidence, la réforme est un processus complexe et en tant que tel, elle implique un mécanisme systématique nécessitant un diagnostic majeur à tous les niveaux dans les universités, et aucune solution rapide ne résoudra le problème.
Language: 
English
Date of publication: 
2018
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
Volume: 
15
Pagination: 
i-vi
Collection: 
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Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345