Abstract:
The outcry for reform in African universities over the last two decades has been epic; and
the extent of reforms that have been executed on the continent is varied leaving islands
of success in teaching, research and innovation. What has been clear is the fact that many
education commentators wish African universities to transition from the current trend of
teaching universities to focus on research and innovations that address the ‘common man’s
problems’ whilst positioning Africa on the global competitive edge. In this editorial we
opine that universities reforms in Africa are critical but it takes more than just a university
to reform. Reform is a socio-political context; it requires political commitment and
leadership at continental and national level including trust and confidence in the research
and innovation outputs from universities in Africa and setting and assigning universities
clear development objectives that ought to be delivered and matching this with counterpart
funding to facilitate delivery. Further, supporting education value chain that integrate
technical vocational education and training (TVET) institutions aids in technology
generation, translation and transfer. Importantly, strengthening doctoral training in Africa
is urgent and critical for generation of innovations and leadership to support the continent
transformation. Clearly, the reform process is complex and as such, it takes a systematic
process requiring a major diagnostic and surgery of all processes and practices in the
universities and no quick fix will solve the problem.
Au cours des deux dernières décennies, l’engouement suscité par les réformes dans les
universités en Afrique a été épique; et l’ampleur des réformes mises en oeuvre sur le continent
a varié, faisant place aux îlots de succès dans l’enseignement, la recherche et l’innovation.
Ce qui est toutefois clair, c’est que de nombreux observateurs souhaitent que les universités
en Afrique transitent de l’actuelle tendance d’enseigner à la recherche et aux innovations
qui répondent aux «problèmes quotidiens des hommes» tout en positionnant l’Afrique dans
la compétitivité mondiale. Dans cet éditorial, nous signalons que les réformes universitaires
en Afrique sont très importantes, mais il faudra plus qu’une université pour y arriver.
La réforme a aussi sa place dans un contexte socio-politique; elle exige un engagement
politique et un leadership aux niveaux continental et national, y compris une confiance
en les résultats de recherche et d’innovation des universités en Afrique, et la définition et
l’attribution d’objectifs de développement clairs pour les universités, objectifs qui devraient
être atteints et assortis de fonds de contrepartie pour faciliter leur exécution. De plus, le
soutien à la chaîne de valeur de l’enseignement intégrant les institutions d’enseignement et de formation professionnelle et technique (EFTP) facilite la création, la traduction et
le transfert de technologies. De façon importante, il est urgent et essential de renforcer
la formation doctorale dans les universités en Afrique pour générer des innovations et un
leadership qui accompagnent la transformation du continent. De toute évidence, la réforme
est un processus complexe et en tant que tel, elle implique un mécanisme systématique
nécessitant un diagnostic majeur à tous les niveaux dans les universités, et aucune solution
rapide ne résoudra le problème.
Language:
English
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
15
Pagination:
i-vi
Collection:
RUFORUM TAGDev Resources
RUFORUM Working document series
Agris Subject Categories:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345