Abstract:
Globally, several higher education institutions are undergoing reforms to render instructional practices and educational systems more effective in generating the targeted type of graduate. The main stimulus for these reforms is the hypothesis that a country’s future economic well-being is reliant on the ability of that country’s population to innovate, be creative, and to analyze and solve problems. Amongst the several reforms includes the shift from subject matter specialists solely responsible for transmitting information, to facilitators in the educational process of the knowledge-based economy. Retooling university faculty in such innovative pedagogic approaches adequately prepares them to deliver training that enables graduates fit into the currently advocated knowledge-based economy through enhancing students’ abilities in problem solving, teamwork, learning to learn, and reflective thinking. Within the knowledge-based economy, universities and university faculty co-exist thereby necessitating faculty to adopt the same skills being developed in their students. This will enable them to inculcate qualities of flexibility, networking, creativity, and innovative thinking into students. Additionally, there is evidence that application of experiential learning approaches including community engagement is not institutionalized in several universities, thus limiting the attainment of critical and reflective thinking amongst students. It is against this background that the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM), aiming at strengthening the capacity of African agricultural universities and their graduates to transform agriculture and accelerate growth and development of sustainable livelihoods in Africa, undertook several measures to retool university faculty at Gulu and Egerton universities with appropriate skills of engaging communities and conducting research that addresses the needs of smallholder farmers, and that facilitates entrepreneurship development at community level. This paper explores strategies for inculcating the creativity, innovation, and critical and reflective thinking paradigm unto learners for the attainment of lifelong learning abilities.
Key words: Community engagement, Egerton University, experiential learning, Gulu University, TAGDev
Resume
Partout dans le monde, beaucoup d’institutions d’enseignement supérieures ont entamé des reformes pour rendre les pratiques et systèmes éducatifs plus efficaces pour former un certains types de cadres et diplômés voulus. Le principal but de ces reformes est basé sur l’hypothèse selon laquelle le bienêtre économique des pays est lié à l’aptitude des citoyens à innover, être créative, analyser et résoudre leur problèmes eux même. Parmi les différentes réformes entamées, il y a l’abandon de la formation des experts spécifiques à un domaine donné pour la transmission d’informations pour la formation des facilitateurs dans le domaine éducatif spécifiquement basé sur l’économie. Le renforcement de la capacité des facultés des universités à travers cette approche pédagogique innovatrice, leur permet d’être apte à délivrer des formations qui aident les diplômés à acquérir la connaissance nécessaire pour agir sur l’économie du pays à travers le renforcement de leur capacités à résoudre des problèmes, travailler en groupe, apprendre à connaitre et pousser leur réflexion. En ce qui concerne les connaissances basées sur l’économie, les universités et facultés coexistent de ce fait pour permettre aux facultés d’adopter les mêmes habiletés développées par les étudiants. Ceci permettra aux facultés d’inculquer aux étudiants des qualités de flexibilités, de travaille de group, de créativité, des pensées intonatives. En plus de ces qualités, il est a noté que la mise en pratique des connaissances acquises au cours de l’apprentissage à l’Université qui implique l’engagement et la collaboration avec communauté pour l’ adaptation des connaissances acquises aux réalités de la communauté ne sont pas encore institutionnalisées dans plusieurs universités. Cet état de chose limite les étudiants d’avoir des pensées critiques et de pousser leurs réflexions loin. C’est dans ce sillage que RUFORUM a initié le renforcement de la capacité des Universités agricoles africaines et leurs diplômés à transformer l’agriculture et accélérer la croissance et le développement durable en Afrique. RUFORUM a aussi entrepris différentes mesures pour renforcer la faculté de l’agriculture des Universités de Gulu et Egerton avec des capacités appropriées qui impliquent l’engagement avec la communauté et la conduite des recherches scientifique qui visent à résoudre les problèmes des petits producteurs et faciliter l’entrepreneuriat et le développement agricole au niveau communale. Cette étude explore différentes stratégies pour inculquer la créativité, l’innovation, la réflexion critique et avancée des étudiants pour l’acquisition des savoirs durables.
Mots clés : Engagement communautaire, apprentissage par expériences, Université de Gulu, Université d’Egerton, TAGDev
Date of publication:
2018
Country:
Region Focus:
East Africa
Conference:
Volume:
17
Number:
2
Pagination:
54-64
Collection:
RUFORUM Working document series
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
Extent:
11