The African Renaissance: Engaging communities to strengthen agricultural tertiary Education

Abstract: 
Poverty remains a central character to the Sub-Saharan African landscape. Despite the allocation of close to US$50 per person on the African continent from various donors in 2008, much remains unchanged. The United States alone quadrupled her aid budget to Africa from US$1.4 billion in 2001 to over 5.6 billion in 2006. Yet African countries are far from reaching targets agreed to at the Millennium summit held in New York in September of 2000. Strong arguments can be made that many African countries are worse off than at the time of their independence. Based on the hypothesis that a key missing ingredient to reducing poverty on the continent is the lack of human capital to drive and sustainably support agricultural and other development processes, this paper describes a pilot initiative by African universities in Eastern and Southern Africa, with support of external partners, to improve teaching, learning and research in the region. This is being done through increased engagement with communities, in a bid to improve the relevance and contribution of universities to development impact. The paper highlights the importance of linkages with partners, experiential learning and involvement in action research as a strategy towards improving the role of universities in supporting development.
La pauvreté reste un personnage central dans le paysage de l’Afrique au Sud de Sahara. Malgré l’affectation de près de US $ 50 par personne sur le continent africain auprès de divers donateurs en 2008, beaucoup restent inchangé. Les seuls États- Unis ont quadruplé son budget d’aide à l’Afrique à partir de US $ 1,4 milliards en 2001 à plus de 5,6 milliards de dollars en 2006. Pourtant, les pays africains sont loin d’atteindre les cibles convenues lors du Sommet du Millénaire tenu à New York en Septembre 2000. Des arguments forts peuvent être avancés que de nombreux pays africains sont moins bien lotis qu’au moment de leur indépendance. Sur la base de l’hypothèse selon laquelle un élément clé qui manque à la réduction de la pauvreté sur le continent est le manque de capital humain pour conduire et soutenir durablement l’agriculture et d’autres processus de développement, cet article décrit une initiative pilote conduite par les universités africaines en Afrique orientale et australe, avec le soutien de partenaires extérieurs, pour amélioration de l’enseignement, l’apprentissage et la recherche dans la région. Cela se fait grâce à un engagement accru avec les collectivités, dans le but d’améliorer la pertinence et la contribution des universités à l’impact du développement. Le document souligne l’importance des liens avec des partenaires, l’apprentissage expérientiel et l’engagement dans la recherche-action comme une stratégie visant à améliorer le rôle des universités dans le soutien au développement.
Language: 
Engaging communities to strengthen agricultural tertiary Education
Date of publication: 
2010
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
819-827
Notes: 

About the RUFORUM 2010 Biennal Conference
"The 2010 RUFORUM Biennial Conference was the second in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholders in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. This record contains an extended abstract accepted under the theme of Strengthening Higher Education"