Embedding entrepreneurship in agribusiness teaching in African Universities to enhance competitiveness of the agribusiness sector

Abstract: 
In recent times, there has been changes taking place in agriculture requiring smallholder farmers to shift their focus from subsistence farming to commercialisation. This can be enhanced by connecting agricultural education and research to the needs of the farmers and food industry. An integrated approach, collaborating the efforts of universities, research institutions and the industry should be adopted for this vision of agriculture to be achieved. Universities should be at the centre of this change but agricultural science graduates are often criticised for lack of creativity to deal with emerging challenges in the farmers’ situation. Thus, the need for reforms in university teaching to equip students with the necessary skills for problem solving. From a review of literature, the paper proposes re-orienting agribusiness teaching in universities towards entrepreneurship in order to improve on the quality of agricultural science graduates so as to catalyze development and social transformation.
Ces derniers temps, il y a eu des changements qui ont lieu dans l’agriculture demandant aux petits agriculteurs de réorienter leurs activités de l’agriculture de subsistance vers la commercialisation. Ceci peut être amélioré en connectant l’enseignement agricole et la recherche pour les besoins des agriculteurs et de l’industrie alimentaire. Une approche intégrée, en collaborant les efforts des universités, des institutions de recherche et l’industrie devrait être adoptée pour que cette vision de l’agriculture soit attente. Les universités devraient être au centre de ce changement, mais les diplômés en sciences agricoles sont souvent critiqués pour leurs manques de créativité pour faire face aux défis émergents dans la situation des agriculteurs. Ainsi, la nécessité de réformes dans l’enseignement universitaire à donner aux étudiants les compétences nécessaires pour la résolution de problèmes se fait sentir. D’après une revue de la littérature, le document propose de réorienter l’enseignement de l’agro-industrie dans les universités vers l’entrepreneuriat afin d’améliorer la qualité des diplômés en sciences agricoles de manière à stimuler le développement et la transformation sociale.
Language: 
Date of publication: 
2014
Region Focus: 
East Africa
Europe
West Africa
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
331 - 334