Nurturing Agri-Entrepreneurial skills through students’ attachments to agribusiness firms in northern Uganda: A case of the MSc. Agri-Enterprises Development Program of Gulu University

Abstract: 
Community attachment by agriculture students at Gulu University is carried out at both MSc. and undergraduate level. MSc. level students participate in the last two months of their second year of study. Student engagement with the community is not only a learning process but also helps develop students entrepreneurial skills. This synopsis is based on an end of attachment reports by seven students. Data provided in the reports were analysed and frequencies and percentages generated. The major problems facing the firms where students were attached included: inadequate market information access (85.7%), poor records management (42.9%) and unresponsive and unfriendly credit facilities (42.9%). Majority of the students were engaged in training activities and these were mostly in business planning, record keeping, and village savings and loan associations. Students recommended that students be supervised more, and that the attachment period be increased. Other recommendations were to get the students involved in contract farming, utilization of the farmer call centre at the university and strengthening record keeping. The importance of the attachment program cannot be over emphasized for both the students and the communities to which they are attached.
Les stages de formation dans les communautés par les étudiants en agriculture à l’Université de Gulu sont effectués à deux niveaux (Master et Licence). Les étudiants de niveau Master participent dans les deux derniers mois de leur deuxième année d’études. La liaison des étudiants auprès des communautés n’est pas seulement un processus d’apprentissage, mais aussi contribue à développer les compétences entrepreneuriales de ces derniers. Cette étude est basée sur les rapports de fin de stage de sept étudiants. Les données fournies dans les rapports ont été analysées et les fréquences générées. Les problèmes majeurs des étudiants étaient les suivants: accès inadéquat à l’information sur le marché (85,7%), gestion médiocre des dossiers (42,9%) et systèmes de crédit non réactif et hostile (42,9%). La majorité des étudiants participaient à des activités de formation, principalement dans le domaine de la planification des affaires, de la gestion de dossiers, de l’épargne villageoise et des associations de prêt. Les étudiants ont recommandé qu’ils soient davantage supervisés et que la période de liaison soit étendue. D’autres recommandations visaient à impliquer les étudiants dans l’agriculture contractuelle, l’utilisation du centre d’appels des agriculteurs à l’université et le renforcement de la gestion des données. L’importance de ce programme ne peut être surestimée tant pour les étudiants que pour les communautés auxquelles ils sont rattachés.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
3
Pagination: 
23 - 27
Collection: 
RUFORUM Working document series
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: