Prospects of Agricultural Development in Africa: Implications for Agricultural Education and Training

Abstract: 
The status of both food security and human development in Africa is affected by the performance of agriculture. Agriculture does not only determine the availability of food which is the key element for attaining food security; it is also the main source of livelihoods for majority of Africans, especially the poor. Currently, the share of economically active population in agriculture over that last decade has reduced by about 6%; from 72 to 66%. The key driver of progress in agriculture on the continent is higher farm productivity which requires human capital among other factors of production. Productivity growth (especially, but not exclusively, in small-holding farms) generates farm employment, decent wages for both skilled and unskilled labour, and for rural non-farm income and enhances food purchasing power of both the rural and non-rural poor. These can also translate into more public and private resources for investing in improved infrastructure, services, research and social protection, which further improve three key elements; agricultural productivity, food security, and human development. Education and training must work to sustain these three crucial and mutually reinforcing elements in Africa. How can education and training contribute to Africa’s agricultural growth potential? This paper examines the role of education to increased agricultural productivity and the key areas in which education and training policies, reforms, programmes and investments combine to set Africa firmly on the path to sustainable agricultural development.
L’état de la sécurité alimentaire et du développement humain en Afrique est affecté par le rendement agricole. L’agriculture ne détermine pas seulement la disponibilité de la nourriture qui est l’élément clé pour atteindre la sécurité alimentaire, mais elle est aussi la principale source de subsistance pour la majorité des Africains, en particulier les pauvres. Actuellement, la contribution de la population économiquement active dans l’agriculture au cours de cette dernière décennie est réduite d’environ 6%; de 72 à 66%. Le facteur clé du progrès réalisé en agriculture sur le continent est la plus grande productivité agricole qui nécessite le capital humain parmi d’autres facteurs de production. La croissance de la productivité (particulièrement, mais pas exclusivement, dans les petites exploitations agricoles) génère des emplois agricoles, des salaires décents à la fois pour la main-d’oeuvre qualifiée et non qualifiée, et pour le revenu non-agricole rural et accroît le pouvoir d’achat des aliments à la fois des pauvres ruraux et non ruraux. Ceux-ci peuvent aussi se traduire davantage en ressources publiques et privées pour investir dans l’amélioration des infrastructures, les services, la recherche et la protection sociale, qui en plus améliorent trois éléments clés : la productivité agricole, la sécurité alimentaire et le développement humain. L’éducation et la formation doivent s’efforcer de maintenir ces trois éléments cruciaux et mutuellement soudés en Afrique. Comment l’éducation et la formation peuvent contribuer au potentiel de croissance agricole en Afrique? Cet article examine le rôle de l’éducation pour accroître la productivité agricole et les principaux domaines dans lesquels les politiques d’éducation et de formation, les réformes, les programmes et les investissements se combinent pour mettre l’Afrique fermement sur la voie du développement agricole durable. Mots clés: Afrique, développement agricole, développement
Language: 
Extended Abstract for Coordinated Action for Agricultural Innovation
Date of publication: 
2012
Region Focus: 
Central Africa
East Africa
Southern Africa
West Africa
Author/Editor(s): 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Form: 
Printed resource
Publisher: 
Notes: 

The 2012 RUFORUM Biennial Conference is the third in the series. The main objective of the Biennial conferences is to provide a platform for agricultural research for development stakeholders in Africa and beyond to actively exchange findings and experiences, while at the same time learning lessons towards improving performance of the agricultural sector and ultimately people’s livelihoods. The biennial conference is RUFORUM’s most comprehensive meeting for the diversity of stakeholers in agriculture. It is especially dedicated to graduate students and their supervisors, grantees in RUFORUM member universities and alumni. It is a platform for peer review, quality control, mentorship, networking and shared learning. The third Biennial Conference was attended by 657 participants.  This record contains an extended abstract accepted under the theme of Coordinated Action for Agricultural Innovation.