The student enterprise scheme for agribusiness innovation: A University-based training model for nurturing entrepreneurial mind-sets amongst African youths

Abstract: 
Paradigm shifts in higher education have necessitated embracing and mainstreaming entrepreneurship education in training curricula. This is because entrepreneurial capacity building amongst the youth is considered the best approach for addressing unemployment, rural poverty and creation of responsible citizenry in Sub Saharan Africa. Reportedly, entrepreneurship education increases the chances for young people to start new businesses or even expand existing ones, gain confidence and so enhance their employability. However, one of the criticism of entrepreneurship education in Africa is that it is largely theoretical, and barely provides the much needed hands-on practice. This calls for training models of entrepreneurship that exhibit practical orientations. In light of this view, Gulu University in Uganda, introduced a practical approach of agri-entrepreneurship training branded as the Student Enterprise Scheme, in which students develop, defend, implement and evaluate agribusiness plans. The students are guided and supported with funds on credit to actualize economically viable and commercially sound business plans. Insights from the implementation of the scheme so far show that it is a useful practical approach for students to integrate theory and practice. This paper illustrates that although the linkage between student entrepreneurial activities and other stakeholders for Roundtable engagements requires further testing and refinement, the scheme is a good opportunity for young people to develop positive entrepreneurial mindsets and capabilities, start own businesses and enhance their employability. The study recommends strengthening linkages between university students and those in technical and vocational institutions to develop a higher educational value chain on entrepreneurship training. Furthermore, entrepreneurship programmes for young people should be connected to credit and micro-finance initiatives to enhance their entrepreneurial success.
Les changements de paradigme dans l’enseignement supérieur ont nécessité l’adoption et l’intégration de l’éducation à l’entrepreneuriat dans les programmes de formation. Ceci du fait que le renforcement des capacités entrepreneuriales chez les jeunes est considéré comme la meilleure approche pour lutter contre le chômage, la pauvreté rurale et la création de citoyens responsables en Afrique subsaharienne. Il est reconnu que l’éducation à l’entrepreneuriat accroît les chances des jeunes de créer de nouvelles entreprises ou même d’élargir celles existantes, de gagner en confiance et donc d’améliorer leur employabilité. Cependant, l’une des critiques à l’égard de l’éducation à l’entrepreneuriat en Afrique est qu’elle est plus théorique, et fournit à peine la pratique nécessaire. Cela nécessite des modèles de formation en entreprenariat qui prennent en compte des orientations pratiques. A la lumière de cette demande, l’Université de Gulu en Ouganda a introduit une approche pratique de la formation en entreprenariat agricole sous le nom de ‘’Student Enterprise Scheme’’, dans lequel les étudiants élaborent, défendent, mettent en oeuvre et évaluent des plans d’agro-business. Les étudiants sont guidés et soutenus avec des fonds à crédit pour actualiser des plans d’affaires économiquement viables et commercialement fondés. Les réalisations du système jusqu’à nos jours montrent que c’est une approche pratique utile pour les étudiants à intégrer la théorie et la pratique. Le présent document montre que, quand bien même le lien entre les activités entrepreneuriales des étudiants et les autres parties prenantes pour les engagements concertés, exige davantage de tests et de perfectionnement, ce programme est une bonne opportunité pour les jeunes de développer des mentalités et des capacités entrepreneuriales positives, démarrer leur propre entreprise et d’améliorer leur employabilité. L’étude recommande de renforcer les liens entre les étudiants universitaires et ceux des établissements techniques et professionnels afin de développer une chaîne de valeur de l’Enseignement supérieure sur la formation à l’entrepreneuriat. En outre, les programmes d’entrepreneuriat destinés aux jeunes devraient être reliés à des initiatives de crédit et de micro financement afin d’améliorer leur succès entrepreneurial.
Language: 
Date of publication: 
2017
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Volume: 
2
Number: 
1
Pagination: 
55-66
Collection: 
RUFORUM TAGDev Resources
RUFORUM Journal Articles
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Project sponsor: 
EU; Ford Foundation; RUFORUM (Grant no. RU 2014 NG 15)
Form: 
Web resource
ISSN: 
2415-2838
Notes: 

Publication of this article has been made possible through the United States Agency for International Development (USAID) funded Innovative Agricultural Research Initiative (iAGRI) Project and the Transforming African Agricultural Universities to meaningfully contribute to Africa’s growth and development (TAGDev) Project funded by MasterCard Foundation.