Abstract:
This study was designed to select and pilot agro-innovation clusters in the mandate
areas of Mekelle University, namely Enderta, Raya Azebo and Wukro kiltewlaelo.
Farmers at the grass root level and stakeholders at different levels identified
a criteria for the selection of agro-innovation enterprise clusters. These are: 1) profitability,
2) potential for growth (affected by input or product supply), 3) job creation specially
for youth and women, 4) potential for value chain development, 5) sustainability, 6)
demand or social acceptance, and 7) policy support. The relative importance of the
criteria was also determined qualitatively. The potential and most feasible enterprises
were selected using the seven criteria and ranked based on the scores given by the
farmers. In the process, each of the enterprises were assigned a score between 1 and 5
where the highest score meant that the enterprise was the best in terms of the criterion (e.g.
profitability), and the lowest score mean that the enterprise hardly fulfiled the
criterion. The commodity with the highest weighted score was ranked 1, the second
highest ranked, 2 and so on. Among the ranked enterprises, agricultural commodities
that involve demand, sustainability and profitability were selected. Finally, the
enterprises selected for agro-innovation enterprise clusters piloting were Cabbage for
Enderta district and Tomato for both Wukro kiltewlaelo and Raya Azebo districts. The
participatory selection of enterprise is of paramount importance to enhance the
income of the rural households in the region. The University-community linkage could
be sustained by using this opportunity as a tool to strengthen mutual benefit of
University and local community in the study sites. The study sites should be used as
potential pilot sites for outreach programmes or students attachment for outreach and
experiemental learning. Hence, this would be a good way of sharing experience and
strengethening unversity - community engagment to catalyse rural transformation.
Cette étude a été conçue pour sélectionner et piloter des groupes d’agro-innovation dans
les domaines de compétence de l’Université de Mekelle, à savoir Enderta, Raya Azebo et
Wukrokiltewlaelo. Les agriculteurs au niveau de base et les parties prenantes à différents
niveaux ont défini des critères pour la sélection des groupes d’entreprises agro-innovantes.
Il s’agit de : 1) la rentabilité, 2) le potentiel de croissance (affecté par l’apport ou l’offre
des produits), 3) la création d’emplois spécialement pour les jeunes et les femmes, 4)
le potentiel de développement de la chaîne de valeur, 5) la durabilité, 6) la demande
ou l’acceptation sociale, ainsi que 7) l’appui aux politiques. L’importance relative des
critères a également été déterminée qualitativement. Les entreprises potentielles et les
plus faisables ont été sélectionnées en utilisant les sept critères et classées en fonction
des scores donnés par les agriculteurs. Dans le processus, chacune des entreprises a reçu
un score entre 1 et 5, où le score le plus élevé signifiait que l’entreprise était la meilleure
en termes de critère (par exemple, la rentabilité), et le score le plus bas signifiait que
l’entreprise ne remplissait guère le critère. Le produit ayant le score le plus élevé a été
classé 1, le deuxième plus élevé, 2 et ainsi de suite. Parmi les entreprises classées, on a
sélectionné les produits agricoles qui impliquent la demande, la durabilité et la rentabilité.
Enfin, les entreprises sélectionnées pour le pilotage des groupes d’initiative en agroinnovation
étaient celles du « chou » pour le district d’Enderta et de la « tomate » pour
les districts de Wukrokiltewlaelo et Raya Azebo. La sélection participative de la sélection
des entreprises est d’une importance primordiale pour améliorer le revenu des ménages
ruraux dans la région. Le lien entre la communauté universitaire sera soutenu en utilisant
cette opportunité comme un outil pour renforcer les avantages mutuels de la communauté
universitaire et la communauté locale dans les sites d’étude. Les sites d’étude devraient
être utilisés comme des sites pilotes potentiels pour les programmes de sensibilisation
ou l’implication des étudiants pour la sensibilisation et l’apprentissage expérimental.
Par conséquent, ceci serait un bon moyen de partager l’expérience et de renforcer
l’engagement entre l’université et la communauté afin de catalyser la transformation rurale.
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
North Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
Part 2
Pagination:
299-304.
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345