University student-centered outreach for rural innovations and community transformation in northern Uganda

Abstract: 
In Uganda, while Universities are considered centers of knowledge creation and dissemination, their explicit role in economic development is largely less developed. Gulu University, at its inception sought to respond to this concern and positioned itself for community engagement as summarized in its motto of “For Community Transformation”. As such, at its Faculty of Agriculture and Environment, curricular designs have been emphatic of Student-Centered Outreach services. In one of the existing programs, the Bachelor of Agriculture, the curriculum provides for attachment of students to smallholder farmers in the radius of 10 km from the University campus to which they regularly visit and interact for the whole of their final year of study. Recently, the faculty sought to restructure the management of student field attachment and in the new design supported by Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM), field attachment will be starting right from year one of study. However, little is known on the design of Gulu University’s Student-Centered Outreach model and how it is impacting on the farming community, the students and other university stakeholders. Therefore, this study set out to shed light on the design of this outreach model, provide a description of the institutional environment in which Gulu University attaches students. Preliminary findings from a synthesis of case studies reveal that the approach used in the model is not only attractive to farmers as evidenced by a growing demand for student attachment, but also enables the students to get real world experience in agriculture. It is recommended that Universities integrate ICT for extension in their community engagement efforts to enhance the efficiency in the student practical training and community transformation processes.
En Ouganda, alors que les universités sont considérées comme des centres de création et de diffusion des connaissances, leur rôle explicite dans le développement économique est largement moins développé. L’Université de Gulu, à sa création, a cherché à répondre à cette préoccupation et se positionne pour l’engagement communautaire tel que résumé dans sa devise «Pour la transformation communautaire ». En tant que tel, à la Faculté de l’Agriculture et de l’Environnement, des conceptions pédagogiques ont été emphatique de services d’approche centrée sur l’étudiant. Dans l’un des programmes existants, le la licence de l’Agriculture, le programme prévoit l’attachement des élèves aux petits agriculteurs dans le rayon de 10 km du campus de l’Université à laquelle ils visitent régulièrement et interagissent pour l’ensemble de leur dernière année d’études. Récemment, la faculté a cherché à restructurer la gestion de l’attachement de terrain de l’étudiant et de la nouvelle conception soutenue par le Forum des Universités Régionales pour le Renforcement des Capacités en Agriculture (RUFORUM), l’attachement de terrain commencera dès la première année d’étude. Cependant, on sait peu sur la conception du modèle de sensibilisation centrée sur l’étudiant de l’Université de Gulu et comment cela se répercute sur la communauté agricole, les étudiants et les autres parties prenantes de l’université. Par conséquent, cette étude visait à faire la lumière sur la conception de ce modèle de sensibilisation, fournir une description de l’environnement institutionnel dans laquelle l’Université de Gulu attache ses étudiants. Les résultats préliminaires d’une synthèse des études de cas révèlent que l’approche utilisée dans le modèle est non seulement attrayante pour les agriculteurs, comme en témoigne la demande croissante pour la fixation de l’étudiant, mais aussi permet aux étudiants d’acquérir de l’expérience du monde réel dans l’agriculture. Il est recommandé que les universités intègrent les TIC pour l’extension dans leurs efforts de mobilisation communautaire visant à améliorer l’efficacité dans les processus de formation des étudiants et de transformation pratique de la communauté.
Language: 
Date of publication: 
2014
Country: 
Region Focus: 
East Africa
University/affiliation: 
Collection: 
RUFORUM Conferences and Workshops
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Printed resource
Publisher: 
ISSN: 
E_ISSN: 
Edition: 
Extent: 
635 - 647