African Higher Education in the 21st Century: Blending Optimism with Reality

Abstract: 
University education and its evolution in Africa has been closely linked with economic growth. The policy changes in the late 80’s driven by World Bank / International Monetary fund (IMF) policy and scarce resources resulted in a singular focus on initially primary education and subsquently secondary education that effectively delinked the university from development discourse. Since then enrollment in higher education has increased dramatically from 181,000 in 1975 to over 5.4 million in 2012 and offers opportunity for tapping a large youth workforce by orienting and skilling them for agriculturalled development. But lack of articulation of the opportunities that education offers for economic growth through science, technology and innovation has left the sector with inadequate investment and attention effectively missing a key stimulant for economic development. Instead expenditure per student has decreased dramatically by over 82% in Sub-Saharan Africa with negative effect on the education system, including low overall quality and relevance. Despite current challenges, African universities hold promise for achieving the African Union’s Agenda 2063 and the sustainable development goals by overcoming current and emerging challenges. African governments must do more to link policy to best practice through available evidence and more impotantly to strengthen policy implementation. Many policy recommendations remain inadequately implemented. Higher education is at the cross roads and a stratified higher education system is needed which allows differentiation of universities that would ensure a strong contribution by universities to development goals and engages all stakeholders, particularly governments, students and potential employers to ensure relevant products. Greater investment will be required to rebuild Africa’s expanded higher education sector, that allows greater south-south collaboration and upholds quality and development relevance. This paper provides key trends and experiences from Africa’s higher education and highlights opportunities for harnessing higher education to deflect Africa’s economic trajectory.
L’éducation universitaire et son évolution en Afrique sont étroitement liées à la croissance économique. Les changements de politique à la fin des années 80, guidés par le financement de la Banque mondiale et les ressources limitées, ont abouti à mettre un accent particulier sur l’enseignement primaire et a réussi à délier les universités des dialogues concernant le développement. Depuis lors, les inscriptions à l’enseignement supérieur ont augmenté de façon spectaculaire, passant de 181.000 en 1975 à plus de 5,4 millions en 2012 et offre l’occasion de mobiliser une main-d’oeuvre jeune et fortement axée sur l’agriculture. Mais le manque d’articulation des opportunités que l’éducation offre pour la croissance économique à travers la science et la technologie n’a pas attiré assez d’investissement dans le secteur et a plutôt réduit le développement économique. Au lieu de cela, les dépenses par étudiant ont diminué considérablement de plus de 82% en Afrique subsaharienne, ce qui a eu des effets négatifs sur l’ensemble du système éducatif, y compris la qualité et la pertinence médiocres. Malgré les défis actuels, les universités africaines sont prometteuses pour surmonter les défis actuels et émergents du développement économique de l’Afrique. Cependant, les gouvernements africains doivent faire davantage d’effort pour lier la politique aux preuves et renforcer la mise en oeuvre des politiques. L’enseignement supérieur est à la croisée des chemins et promet d’exploiter une population jeune et dynamique. Il est nécessaire de disposer d’un système d’enseignement supérieur stratifié qui permet la différenciation des universités et engage toutes les parties prenantes, en particulier les gouvernements, les étudiants et les employeurs potentiels. Cet article présente les principales tendances et expériences de l’enseignement supérieur en Afrique et met en lumière les opportunités de mobiliser l’enseignement supérieur pour transformer la trajectoire économique de l’Afrique.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
9-20.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
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