Abstract:
Despite being recognised as one of the key components for unlocking Africa’s development,
higher education in sub-Saharan Africa has continued to be plagued by low student-academic
staff ratio that is affecting quality of training and skills development. This situation is being
orchestrated by increased enrolment into higher education institutions especially in postconflict
countries that are seeking to close-up the higher education development lag. This
study documents efforts by the Regional Universities Forum for Capacity Building in
Agriculture (RUFORUM) in rebuilding the human capacity and putting in a place a framework
for enhancing postgraduate training in three African post-conflict countries. A total of 53
students were recruited to be trained in the different RUFORUM member Universities in
21 different disciplines relevant to various countries development needs. Students from
Madagascar are undergoing their training under the Master en Agroecologie, Biodiversite et
Changement Climatique (ABC) programme developed under the EU-ACP EDULINK II
ADECEA project. The majority of students from Burundi and Madagascar were or are
being trained at MSc level while 58% and 42% of students from the DRC are being trained
at MSc and PhD level respectively. About 10% of students have benefited from the Field
Attachment programme used by RUFORUM to help students disseminate their research
findings to communities as a mechanism for facilitating going back and giving back to the
communities and other key stakeholder groups.
En dépit du fait que l’enseignement supérieur est reconnu comme l’une des clés pour
déverrouiller le développement sur le continent africain, le nombre du personnel académique
de haut calibre par étudiant continue à réduire de manière significative, surtout dans les pays
qui ont connu de longues périodes de conflit. Cette étude souligne les efforts déployés par le
Forum Régional des Universités pour le Renforcement des capacités en Agriculture
(RUFORUM) dans la reconstruction de la capacité humaine et de la mise en place d’un
cadre pour l’amélioration de la formation postdoctorale dans trois pays africains qui viennent
d’émerger des conflits. Un total de 53 étudiants ont été / sont en cours de formation dans
différentes universités membres de RUFORUM. Les étudiants sont répartis dans 21
disciplines. La plupart d’étudiants en provenance de Madagascar sont actuellement formés
dans le cadre du programme ABC (Agro-écologie, Biodiversité et Changement climatique)
développé dans le cadre du projet UE-ACP EDULINK II ADECEA. La majorité des
étudiants du Burundi et de Madagascar ont été ou sont en cours de formation au niveau de
la Maitrise tandis que ceux de la RDC, sont formés au niveau de la Maitrise (58%) et au
niveau du Doctorat (42%). Environ 10% d’entre eux ont bénéficié du Programme de
vulgarisation de leur résultats organisé par RUFORUM pour aider les étudiants à diffuser
les résultats de leurs recherches auprès des communautés et autres parties prenantes avec
lesquelles ils avaient travaillés.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Journal:
Volume:
14
Number:
Part 1
Pagination:
163-169
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Agrovoc terms:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: