Abstract:
The need for tertiary institutions’ involvement in agroforestry development is relevant now
more than ever due to limited funding within the national research and extension institutions
and weak community/stakeholder linkages. A study was undertaken to understand
perceptions and experience of tertiary education insititutions and their community
linkages and to review possible models for improving the linkages. A desk study was
carried out to analyse community stakeholder linkages. A case study of a communal farmer
practising agroforestry technologies in Chinhamora communal area of Zimbabwe and an
assessment of multistakeholder approaches in promotion of agroforestry technologies for
improvement of livelihoods are presented in this paper. A qualitative research approach
was adopted. The study revealed the following: age differences between the students and
host farmers affected effective communication; increased diversity in opinions amongst
stakeholders; and weak linkages with tertiary institutions. Recommendations proposed
include review of curricula focusing on agribusiness and entrepreneurship in agroforestry
training, involvement of social based institutions in the development of agroforestry, and
establishment of permanent community training sites. More is expected from tertiary
institutions beyond supervision of students’ projects to post graduation follow ups.
La nécessité d’impliquer les établissements d’enseignement supérieur dans le
développement de l’agroforesterie est plus que jamais importante à cause du financement
limité des institutions nationales de recherche et de vulgarisation et des liens faibles entre
communautés et parties prenantes. Une étude a été menée pour comprendre les perceptions
et expériences des institutions d’enseignement supérieur et leurs liens avec la communauté et examiner les modèles possibles d’amélioration des liens entre établissements. Une étude
documentaire a été menée pour analyser les liens entre acteurs communautaires. Une étude
de cas d’un agriculteur communal pratiquant les technologies agroforestières dans la zone
communale de Chinhamora au Zimbabwe et une évaluation des approches multipartites
pour la promotion des technologies agroforestières sont présentées dans ce document. Une
approche de recherche qualitative a été aussi adoptée. L’étude a révélé que (i) les différences
d’âge entre les étudiants et les agriculteurs des familles d’accueil ont eu un impact sur la
communication; (ii) une plus grande diversité d’opinions parmi les acteurs; et (iii) des
liens faibles avec les institutions tertiaires. Les recommandations proposées comprennent
l’examen des programmes d’études axés sur l’agroalimentaire et l’entrepreneuriat dans
les formations en agroforesterie, la participation d’institutions à vocation sociale au
développement de l’agroforesterie et la création de sites de formation communautaires
permanents. Il y a plus d’attente du côté des établissements d’enseignement supérieur audelà
de la supervision des projets d’étudiants.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
Southern Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
4
Pagination:
85-92.
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: