Embedding community engagement in University training curricula: Experiences from Gulu University in Uganda

Abstract: 
University-community linkages are thought to provide key inputs for new knowledge, innovations and technologies for economic development. Accordingly, Gulu University, from inception took a community oriented approach as its pillar of identity. Academic programs in the Faculty of Agriculture and Environment have emphasized community engagement using the approach of Student Farmer Attachment (SFA). The SFA as a field-based module serves two objectives of student practical training: i) exposure to agricultural practical skills, and ii) experiential learning in the smallholder farming context integrating indigenous knowledge resident in the community. The SFA model has led to a series of lesson learning and experiences that through evolution have contributed to curricula changes and innovation at both undergraduate and graduate level at the university. It is recommended that universities, most especially in SSA, need to strengthen and/or integrate field-based modules in training curricula to: i) produce fit-for purpose graduates exhibiting better employability skills; ii) enhance university connectedness to the community; and iii) improve community livelihoods.
Les liens université-communauté sont censés fournir des intrants clés pour les nouvelles connaissances, les innovations et les technologies pour le développement économique. En conséquence, l’Université de Gulu, depuis sa création a adopté une approche axée sur la communauté en tant que pilier de l’identité. Les programmes académiques de la Faculté de l’Agriculture et de l’Environnement ont mis l’accent sur l’engagement communautaire en utilisant l’approche de l’Attachement de l’Etudiant Fermier (Student Farmer Attachment) (SFA). La SFA comme module sur le terrain vise deux objectifs de la formation pratique des étudiants: i) l’exposition à des compétences pratiques agricoles, et ii) l’apprentissage expérientiel dans le cadre de petites exploitations agricoles intégrant résident des connaissances autochtones dans la communauté. Le modèle SFA a conduit à une série de leçons d’apprentissage et d’expériences, que, grâce à l’évolution ont contribué à des changements de programmes d’études et de l’innovation, tant au niveau de premier cycle et d’études supérieures à l’université. Il est recommandé que les universités, surtout en Afrique subsaharienne, ont besoin de renforcer et / ou d’intégrer des modules sur le terrain dans les programmes de formation à: i) produire des diplômés à des fins d’ajustement à des fins présentant de meilleures compétences relatives à favoriser l’obtention d’un travail; ii) améliorer la connectivité de l’université à la communauté; et iii) améliorer les moyens de subsistance de la communauté.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Author/Editor(s): 
University/affiliation: 
Volume: 
14
Number: 
Part 1
Pagination: 
409-413
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
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