Abstract:
The attainment of sustainable food security in Africa, as elsewhere, requires the efforts of a
cadre of innovative well-trained agriculture specialists who are familiar with the constraints
and perspectives of national priority needs. In light of this, a USAID-sponsored partnership
among six American Land Grant universities, Tanzanian Government, the Regional
Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) and the Global
South universities was established in 2011 to implement Innovative Agricultural Research
Initiative (iAGRI). The focus was to help strengthen human and institutional capacity for
agricultural research for development in Tanzania. As part of the implementation of the
programme, RUFORUM was sub-contracted by the Ohio State University to coordinate
the training of Tanzanians in selected universities in Africa for Master of Science and PhD
Degrees in disciplines identified as priority areas for Tanzania. The iAGRI project training
model involved course work at the host university and research in Tanzania under the
supervision of the academic supervisors from the host university and a local supervisor
from Tanzania, majority being from Sokoine University of Agriculture (SUA). The
model also included a compulsory student participation in scientific conferences, skills
enhancement short trainings, and travel to Tanzania by university supervisors to check on
students and interact with the Tanzanian supervisors. A total of 31 students (30 MSc and
1 PhD) under RUFORUM coordination were successfully placed in nine Universities in
Eastern and Southern Africa to undertake postgraduate training in 16 selected programmes
of strategic interest to the Tanzania National Agricultural Research and Extension System
(NARES). Of the 31 students placed, 65% have completed their degree programmes and
reported back to their respective institutions in Tanzania and the rest are due to graduate
by end of February 2017. The placements provided a platform for exposure and cross
learning among the participating institutions and graduates have gained relevant skills to
effectively contribute to the development of the agriculture sector in Tanzania. They have
also been linked to close to 2,000 students and graduates across Africa. The implementation
process has demonstrated the need for flexible approaches that not only take into account
the needs of the sending institutions but also those of the host institutions. The additional
skill enhancement trainings, field/industry attachment, regional and international exposure,
and link to the wider community of graduate students and research community enhance
the quality and relevance of training and wider interconnection across Africa. The iAGRI
model presents learning opportunities for similar projects that are linked with academic
mobility.
La réalisation de la sécurité alimentaire durable en Afrique, comme ailleurs, nécessite
les efforts d’une équipe de spécialistes en agriculture bien formés qui sont familiers avec
les contraintes et les besoins prioritaires nationaux et capables d’y apporter des solutions
innovatrices. C’est dans cette perspective qu’un partenariat dirigé par l’Ohio State
University et financé par l’USAID a été créé en 2011 entre six universités américaines
à vocation agricole, le gouvernement tanzanien, le Forum des Universités Régionales
pour le Renforcement des Capacités en Agriculture (RUFORUM), et les universités
des pays du Sud en développement, pour mettre en oeuvre l’Initiative de Recherche
Agricole Innovante (iAGRI). L’objectif était d’aider à renforcer les capacités humaines et
institutionnelles pour la recherche agricole pour le développement en Tanzanie. Dans le
cadre de la mise en oeuvre du programme, RUFORUM a été sous-traité par l’Ohio State
University pour coordonner la formation des Tanzaniens dans des universités africaines
sélectionnées pour le troisième cycle dans des disciplines agricoles identifiées comme étant
prioritaires pour la Tanzanie. Le modèle de formation du projet iAGRI implique les cours
académiques à l’Université d’accueil et la recherche en Tanzanie sous la supervision des
superviseurs académiques de l’université d’accueil et un superviseur local de la Tanzanie;
la majorité venant de l’Université d’Agriculture de Sokoine (SUA). Le modèle comprend
également une participation obligatoire des étudiants à des conférences scientifiques,
des formations courtes pour l’amélioration des compétences, et les voyages en Tanzanie
par les superviseurs universitaires pour superviser leurs étudiants et s’entretenir avec les
superviseurs tanzaniens. Au total 31 étudiants (30 MSc et 1 doctorat) sous la coordination
de RUFORUM ont été placés avec succès dans neuf universités en Afrique orientale et
australe pour entreprendre une formation de troisième cycle dans 16 programmes considérés
comme étant stratégiques pour le Système National de Recherche et de Vulgarisation
Agricoles (NARES) en Tanzanie. Sur les 31 étudiants placés, 65% ont terminé leurs
programmes d’études et sont retournés à leurs institutions respectives en Tanzanie. Il est
prévu que le reste finira leurs études supérieures à la fin de Février 2017. Les placements
ont fourni une plate-forme pour l’exposition et l’apprentissage mutuel entre les institutions
participantes et les étudiants ont acquis les compétences nécessaires pour contribuer
efficacement au développement du secteur agricole en Tanzanie. Ils ont également été en
contact avec près de 2000 étudiants et diplômés à travers l’Afrique. Le processus de mise
en oeuvre du programme a démontré la nécessité d’adopter des approches flexibles qui
non seulement prennent en compte les besoins des établissements d’origine, mais aussi
ceux des institutions d’accueil. Les formations de perfectionnement des compétences
supplémentaires, les stages, l’exposition régionale et internationale, et la connexion
avec une grande communauté estudiantine et des chercheurs améliorent la qualité et la
pertinence de la formation et les échanges intellectuels à travers l’Afrique. Le modèle
iAGRI dégage des leçons pour des projets similaires qui sont liés à la mobilité académique.
Language:
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
East Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
Part 2
Pagination:
127-137.
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: