Facilitating placements of graduate students to build capacity for National Agriculture Research and Extension System: The case of iAGRI in Tanzania

Abstract: 
The attainment of sustainable food security in Africa, as elsewhere, requires the efforts of a cadre of innovative well-trained agriculture specialists who are familiar with the constraints and perspectives of national priority needs. In light of this, a USAID-sponsored partnership among six American Land Grant universities, Tanzanian Government, the Regional Universities Forum for Capacity Building in Agriculture (RUFORUM) and the Global South universities was established in 2011 to implement Innovative Agricultural Research Initiative (iAGRI). The focus was to help strengthen human and institutional capacity for agricultural research for development in Tanzania. As part of the implementation of the programme, RUFORUM was sub-contracted by the Ohio State University to coordinate the training of Tanzanians in selected universities in Africa for Master of Science and PhD Degrees in disciplines identified as priority areas for Tanzania. The iAGRI project training model involved course work at the host university and research in Tanzania under the supervision of the academic supervisors from the host university and a local supervisor from Tanzania, majority being from Sokoine University of Agriculture (SUA). The model also included a compulsory student participation in scientific conferences, skills enhancement short trainings, and travel to Tanzania by university supervisors to check on students and interact with the Tanzanian supervisors. A total of 31 students (30 MSc and 1 PhD) under RUFORUM coordination were successfully placed in nine Universities in Eastern and Southern Africa to undertake postgraduate training in 16 selected programmes of strategic interest to the Tanzania National Agricultural Research and Extension System (NARES). Of the 31 students placed, 65% have completed their degree programmes and reported back to their respective institutions in Tanzania and the rest are due to graduate by end of February 2017. The placements provided a platform for exposure and cross learning among the participating institutions and graduates have gained relevant skills to effectively contribute to the development of the agriculture sector in Tanzania. They have also been linked to close to 2,000 students and graduates across Africa. The implementation process has demonstrated the need for flexible approaches that not only take into account the needs of the sending institutions but also those of the host institutions. The additional skill enhancement trainings, field/industry attachment, regional and international exposure, and link to the wider community of graduate students and research community enhance the quality and relevance of training and wider interconnection across Africa. The iAGRI model presents learning opportunities for similar projects that are linked with academic mobility.
La réalisation de la sécurité alimentaire durable en Afrique, comme ailleurs, nécessite les efforts d’une équipe de spécialistes en agriculture bien formés qui sont familiers avec les contraintes et les besoins prioritaires nationaux et capables d’y apporter des solutions innovatrices. C’est dans cette perspective qu’un partenariat dirigé par l’Ohio State University et financé par l’USAID a été créé en 2011 entre six universités américaines à vocation agricole, le gouvernement tanzanien, le Forum des Universités Régionales pour le Renforcement des Capacités en Agriculture (RUFORUM), et les universités des pays du Sud en développement, pour mettre en oeuvre l’Initiative de Recherche Agricole Innovante (iAGRI). L’objectif était d’aider à renforcer les capacités humaines et institutionnelles pour la recherche agricole pour le développement en Tanzanie. Dans le cadre de la mise en oeuvre du programme, RUFORUM a été sous-traité par l’Ohio State University pour coordonner la formation des Tanzaniens dans des universités africaines sélectionnées pour le troisième cycle dans des disciplines agricoles identifiées comme étant prioritaires pour la Tanzanie. Le modèle de formation du projet iAGRI implique les cours académiques à l’Université d’accueil et la recherche en Tanzanie sous la supervision des superviseurs académiques de l’université d’accueil et un superviseur local de la Tanzanie; la majorité venant de l’Université d’Agriculture de Sokoine (SUA). Le modèle comprend également une participation obligatoire des étudiants à des conférences scientifiques, des formations courtes pour l’amélioration des compétences, et les voyages en Tanzanie par les superviseurs universitaires pour superviser leurs étudiants et s’entretenir avec les superviseurs tanzaniens. Au total 31 étudiants (30 MSc et 1 doctorat) sous la coordination de RUFORUM ont été placés avec succès dans neuf universités en Afrique orientale et australe pour entreprendre une formation de troisième cycle dans 16 programmes considérés comme étant stratégiques pour le Système National de Recherche et de Vulgarisation Agricoles (NARES) en Tanzanie. Sur les 31 étudiants placés, 65% ont terminé leurs programmes d’études et sont retournés à leurs institutions respectives en Tanzanie. Il est prévu que le reste finira leurs études supérieures à la fin de Février 2017. Les placements ont fourni une plate-forme pour l’exposition et l’apprentissage mutuel entre les institutions participantes et les étudiants ont acquis les compétences nécessaires pour contribuer efficacement au développement du secteur agricole en Tanzanie. Ils ont également été en contact avec près de 2000 étudiants et diplômés à travers l’Afrique. Le processus de mise en oeuvre du programme a démontré la nécessité d’adopter des approches flexibles qui non seulement prennent en compte les besoins des établissements d’origine, mais aussi ceux des institutions d’accueil. Les formations de perfectionnement des compétences supplémentaires, les stages, l’exposition régionale et internationale, et la connexion avec une grande communauté estudiantine et des chercheurs améliorent la qualité et la pertinence de la formation et les échanges intellectuels à travers l’Afrique. Le modèle iAGRI dégage des leçons pour des projets similaires qui sont liés à la mobilité académique.
Language: 
Date of publication: 
2016
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
14
Number: 
Part 2
Pagination: 
127-137.
Collection: 
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories: 
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
1607-9345
E_ISSN: 
Edition: