Abstract:
Policy, management and governance of higher education and higher education
Institutions is an integral part in planning, implementation and provision of
education services in the sub-sector in Africa. Historically, the roles and functions in the
sub-sector have been fragmented and uncoordinated. This has been a result of evolution
in diversified stakeholders as well as the multi-disciplinary nature of service providers
in Higher Education in Africa and greater engagement of a wider variety of actors. A
functional review undertaken in Malawi led to the creation of the Directorate of Higher
Education as an independent directorate in the Ministry of Education, Science and
Technology in 2009, with the sole function of managing policies in the higher education
sub-sector. Since the inception of the Directorate for Higher Education, it has overseen
the establishment of three public universities, in addition to the University of Malawi,
the only public university since Malawi’s independence in 1964. The Directorate also
created the National Council for Higher Education which to some extent, has helped to
improve performance. In addition, efforts towards greater cost sharing resulted in creation
of the Higher Education Students Loans and Grants Board as an arm of the Directorate of
Higher Education. The Higher Education Students Loans and Grants Board has enhanced
loan recovery which was at zero percent before the establishment of the Board, and most
debtors have now intiated paying back.
La politique, la gestion, et la gouvernance d’enseignement supérieur et des établissements
d’enseignement supérieur font partie intégrante de la planification, de la mise en oeuvre
et de la fourniture de services éducatifs dans le sous-secteur en Afrique. Historiquement,
les rôles et fonctions du sous-secteur ont été fragmentés et non coordonnés. Cela a été le
résultat de l’évolution des acteurs diversifiés ainsi que de la nature multidisciplinaire des
prestataires de services dans l’enseignement supérieur en Afrique et d’une plus grande
participation d’un plus large éventail d’acteurs. Un examen fonctionnel entrepris au
Malawi a conduit à la création en 2009 de la Direction de l’Enseignement Supérieur
en tant que direction indépendante du Ministère de l’Éducation, des Sciences et de la
Technologie, dont la seule fonction est de gérer des politiques dans le sous-secteur de
l’enseignement supérieur. Depuis la création de la Direction de l’enseignement supérieur, elle a supervisé la création de trois universités publiques, en plus de l’Université du
Malawi, la seule université publique depuis l’indépendance du Malawi en 1964. La
Direction a également créé le Conseil national de l’enseignement supérieur qui, dans
une certaine mesure, a permis d’améliorer les performances. En outre, les efforts visant à
accroître le partage des coûts ont abouti à la création du Conseil des prêts et des
subventions aux étudiants de l’enseignement supérieur en tant que filiale de la Direction
de l’enseignement supérieur. Le Conseil des prêts et subventions aux étudiants de
l’enseignement supérieur a amélioré le recouvrement des prêts qui était de zéro pour cent
avant la création du conseil, et la plupart des débiteurs ont maintenant commencé
à rembourser.
Language:
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
Southern Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
Part 2
Pagination:
31-35.
Collection:
RUFORUM Working document series
RUFORUM Conferences and Workshops
Agris Subject Categories:
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345
E_ISSN:
Edition: