Household income determinants of crop sales: The case of Common Bean production and marketing in selected bean corridors in Kenya

Abstract: 
eans (Phaseolus vulgaris L.) are mainly consumed without much processing although value addition through precooking leads to many benefits. Challenges in common bean production have been attributed to increasing severity of production constraints, amongst them erratic and poorly distributed rainfall patterns, and degraded natural resources – especially declining soil fertility. This study sought to characterise common bean producers, determinants of smallholder farmers' income from crop sales, bean marketing challenges and potential opportunities that can be explored for increased adoption and production of common beans along selected bean production corridors in Kenya. Data were collected from 440 respondents selected using a multi-stage random sampling procedure. Study findings show that labour distribution across bean production activities were predominantly carried out by male and female household members. Up to 50% of the respondents reported crop farming as their main source of household income. Smallholder farmers with secondary and above level of education stood to significantly gained more from crop sales relative to those with either primary or no education at all (p=0.04). Use of certified bean seeds coupled with allocation of large portion of owned land for bean production positively contributed to household income from crop sales (p=0.07; p=0.028, respectively). Challenges associated with bean marketing were unreliable and unorganized bean market; low bean grain prices; poor transport to sell farm produce and procure farm inputs; and market price instability emanating from market intermediaries. Value addition of beans at industrial level can enhance both household income and nutrition. Keywords: Certified bean seed, crop sales, education level, household income, Kenya
Les haricots (Phaseolus vulgaris L.) sont principalement consommés sans beaucoup de transformation, bien que la valeur ajoutée par la précuisson présente de nombreux avantages. Les défis de la production de haricots communs ont été attribués à l'aggravation des contraintes de production, parmi lesquelles des motifs de pluie erratiques et mal répartis, et des ressources naturelles dégradées, en particulier la baisse de la fertilité du sol. Cette étude visait à caractériser les producteurs de haricots communs, les déterminants du revenu des petits exploitants provenant des ventes de cultures, les défis de la commercialisation des haricots et les opportunités potentielles qui peuvent être explorées pour augmenter l'adoption et la production de haricots communs le long de certains couloirs de production de haricots au Kenya. Les données ont été collectées auprès de 440 répondants sélectionnés selon une procédure d'échantillonnage aléatoire à plusieurs étapes. Les résultats de l'étude montrent que la répartition du travail dans les activités de production de haricots était principalement effectuée par des membres masculins et féminins du ménage. Jusqu'à 50 % des répondants ont déclaré que l'agriculture était leur principale source de revenu. Les petits exploitants ayant un niveau d'éducation secondaire et supérieur ont été significativement plus avantagés financièrement par les ventes de cultures par rapport à ceux ayant une éducation primaire ou aucune éducation du tout (p=0,04). L'utilisation de semences de haricots certifiées associée à l'allocation d'une grande partie des terres possédées à la production de haricots contribuait positivement au revenu des ménages provenant des ventes de cultures (p=0,07 ; p=0,028, respectivement). Les défis associés à la commercialisation des haricots étaient un marché de haricots peu fiable et désorganisé ; des prix du grain de haricot bas ; un transport insuffisant pour vendre les produits agricoles et acheter des intrants agricoles ; et l'instabilité des prix sur le marché résultant des intermédiaires. La valeur ajoutée des haricots au niveau industriel peut améliorer à la fois le revenu des ménages et la nutrition. Mots-clés : Semence de haricot certifiée, défis, ventes de cultures, niveau d'éducation, revenu des ménages, Kenya
Language: 
English
Date of publication: 
2024
Country: 
Region Focus: 
East Africa
Volume: 
7
Number: 
3
Pagination: 
399-411.
Collection: 
RUFORUM Journal Articles
Licence conditions: 
Open Access
Access restriction: 
Form: 
Web resource
Publisher: 
ISSN: 
2415-2838
E_ISSN: 
Edition: