Abstract:
The Mathematical Aso-Oke: Ndebele dolls, vertex-edge graphs, cryptology and number
patterns in the lives of African Women in Agricultural Research and Development
(AWARD) stems from work within the 2014 Carnegie African diaspora fellowship
project, Culture and women’s stories: A Framework for capacity building in science,
technology, engineering and mathematics (STEM) related fields. This work is a
collaboration between an African diaspora and African institutions focused at
strengthening women capacities in Africa including, AWARD, Nigerian Women in
Agricultural Research for Development (NiWARD), and Centre for gender issues in science
and technology (CEGIST), University of Technology, Akure (FUTA). This article is
founded on the CEGIST and personal stories of AWARD fellows showcasing
their professional endeavors. The NiWARD in collaboration with the African diaspora
has developed curricular materials for use in teaching mathematics in a gender-sensitive,
multicultural manner that embraces leadership development, community building and
entrepreneurship. The process uses the creative and innovative procedure of
mathematical story-telling that makes visible significant aspects of the lives of these
African female scientists who were chosen as AWARD Fellows. Mathematical storytelling
uses mathematics tools, concepts, indigenous knowledge systems and cultural
artifacts, viz, sculpturing of Ndebele dolls, to tell stories about people and communities.
La mathématique Aso-Oke, les poupées Ndebele, les graphes de pointe, la cryptologie et
les modèles numériques dans la vie des femmes africaines en Recherche et Développement
Agricole sont issus du projet Carnegie de la diaspora africaine en 2014, Culture et histoires de
femmes : Un cadre pour le renforcement des capacités dans les domaines liés aux sciences,
à la technologie, à l’ingénierie et aux mathématiques. Ce travail est une collaboration entre diaspora africaine et des institutions africaines basées sur le renforcement des capacités
des femmes en Afrique, notamment AWARD, Nigerian Women in Agricultural Research
for Development (NiWARD) et le Centre pour les questions de genre en science et
technologie (CEGIST), Université de Technologie, Akure (FUTA). Le présent article est
basé sur le CEGIST et les histoires personnelles des bénéficiaires AWARD présentant leurs
efforts professionnels. Le NiWARD, en collaboration avec la diaspora africaine, a élaboré
du matériel didactique pour l’enseignement des mathématiques dans une perspective
multiculturelle et sensible au genre, qui englobe le développement du leadership, de la
communauté et de l’entrepreneuriat. Le processus utilise la procédure créative et innovante
de la narration mathématique qui rend visibles des aspects significatifs de la vie de ces
femmes africaines scientifiques qui ont été choisies comme bénéficiaires d’AWARD. La
narration mathématique emploie des outils mathématiques, des concepts, des systèmes de
connaissances indigènes et des artefacts culturels à savoir la sculpture de poupées Ndebele
pour raconter des histoires concernant les personnes et des communautés.
Language:
English
Date of publication:
2016
Country:
Region Focus:
West Africa
University/affiliation:
Volume:
14
Number:
4
Pagination:
1-17
Collection:
RUFORUM Working document series
Additional keywords:
Licence conditions:
Open Access
Access restriction:
Form:
Web resource
Publisher:
ISSN:
1607-9345